Murdoch og Apple planlægger Ipad-avis

"The Daily" er navnet på en ny avis-app, som NewsCorp og Apple i al hemmelighed har arbejdet på i de seneste måneder.
Sten Løck

Rupert Murdochs News Corp er på vej med en ny offensiv på avisfronten i form af Ipad-avisen "The Daily". Det fortæller en række amerikanske medier samt The Guardian.

Avisen bliver som den første nogensinde kun produceret til Ipad-platformen, den udkommer således hverken på print eller på nettet. Rupert Murdoch er efter sigende begejstret for den nye platform med Ipad og andre såkaldte tavle-computere; blandt andet fordi undersøgelser viser, at brugerne tilbringer længere tid på en app end på en hjemmeside.

"Han (Murdoch, red.) forestiller sig en verden, hvor hver familie har en iPad, og at den bliver den primære kanal med nyheder og informationer," siger en kilde til The Guardian.

Apple regner med at sælge omkring 10 millioner Ipads i 2010, og ved udgangen af 2011 forventes der at være cirka 40 millioner i omløb.

Samtidig er folkene i NewsCorp overbevist om, at brugerne er villige til at betale for en Ipad-avis, som altså ikke vil være tilgængelig på andre platforme. "The Daily" vil koste 99 cent, 5,45 kroner, om ugen. Der foreligger endnu ingen konkrete oplysninger om indholdet i den nye avis-app, kilder hos NewsCorp begrænser sig til, at "det bliver en kombination af en tabloid-avis følsomhed og intelligensen fra en broadsheet-avis."

Den officielle lancering er sat til slutningen af måneden, og News Corp har allerede ansat godt et hundrede journalister, der skal arbejde på "The Daily."

En række andre aviser har været tøvende over for et samarbejde med Apple, da computervirksomheden skal have sin andel af indtjeningen, typisk 30 procent, men det er åbenbart en pris, Rupert Murdoch er villig til at betale for at nyde godt af Apple-magien.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også