Sådan laver du nyheder til Generation Y

Er det overhovedet muligt at fastholde et forbrug af nyhedsmedier blandt de unge læsere, lyttere og seere. Ja, siger ung amerikansk medieforsker.
Camilla Mehlsen

Alle medier hungrer efter at få fat i de unge, men de færreste har forstået, hvad fremtidens brugere - den eftertragtede Generation Y - vil have.

Sådan lyder analysen fra den amerikanske medieforsker og stifter af bloggen Younger Thinking, Christopher Sopher, der i går besøgte New Media Days i København, og som tidligere i år har afsluttet en undersøgelse om unge og nyhedsmedier.

Den fulde, dumme generation
Ifølge Christopher Sopher er én årsag til, at et stigende antal unge vælger nyheder fra, at nyhedsmedierne har det med at putte alle unge i samme bås, og det bidrager til at skubbe unge brugere væk.

“Det er en fejl at kategorisere unge som én gruppe. Unge har vidt forskellige medievaner. Men medierne omtaler i høj grad unge som én samlet gruppe, og det skaber et skel mellem medier og unge,” siger Christopher Sopher.

En anden væsentlig årsag er, at nyhedsmedierne generelt taler ned til unge. Unge bliver sjældent taget alvorligt af medierne og for eksempel brugt som seriøse kilder. Når unge optræder i medierne, er det ofte som eksempler på ‘den fulde generation’ eller ‘den dumme generation’.

Det mener Christopher Sopher er en forfejlet tilgang. Hvis nyhedsmedierne vil have fat i de unge, kan de med fordel inddrage unge i langt højere grad som kilder, reportere, bloggere, osv., siger han.

Det Grønne Guld møder muren
Den pointe var fire danske unge, der også var inviteret til sessionen på New Media Days, enige ret i. "Det Grønne Guld" oplever, at de støder mod en mur, når de selv forsøger at at få hul igennem til nyhedsmedierne.

Som Lykke fra Kolding sagde:

“Vi samlede for et halv år siden ind til Humor mod Aids. Vi mødte ingen interesse fra medierne - vi var jo bare nogle unge nogle. Vi samlede 20.000 kr. ind, men det var der ingen, der interesserede sig for. Medierne vil hellere skrive om en gammel nisse, der holdt 50-års jubilæum på et bibliotek.”

18-årige Aksel fra Espergærde er aktiv i SFU og oplever præcis den samme problematik.

“Det er svært som organiseret ungdom at få hul igennem til medierne. Hvis du for eksempel vil have historier om Operation Dagsværk ud, så tager det en uge at få en spalte i Helsingør Dagblad. Det fungerer overhovedet ikke.”

Giv læseren navigation
Ifølge Christopher Sopher er en af forklaringerne på, at unge vælger traditionelle nyhedsmedier fra, at mange nyhedsmedier kommunikerer til en lukket kreds af brugere. Her nævner Christopher Sopher debatten om sundhedsreformen i USA som et eksempel på en lukket kommunikationsform, hvor mange unge var hægtet af fra starten.

“Der var ingen vejskilte, der kunne hjælpe nye brugere til at navigere rundt i debatten,” siger han.

Christopher Sopher fremhæver det brugergenererede leksikon Wikipedia som et godt eksempel på et sted, hvor nye brugere kan stå på. Et af hans “10 tips til at forbedre nyhedsmedier til unge” er at satse på wisdom journalism, hvor det er vigtigere at føre brugeren ind i stoffet, end det er at komme først med historien.

Faktisk mener Christopher Sopher, at et af de vigtigste indsatsområder for nyhedsmedierne er skolen:

“Nyheder bør være en del af skolens curriculum. Skolen er det vigtigste område at komme ind på for nyhedsmedier,” siger Christopher Sopher.

Læs her Christopher Sophers “10 Ways to Improve News Media for Young People”.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også