Programindkøb er gambling

Strategi og mavefornemmelser er vigtige elementer, når chefen for programindkøb på SBS TV til december skal indkøbe programmer til Kanal 4, Kanal 5 og 6'eren 
Anna Backe

At have ansvaret for tre tv-stationers programindkøb kræver tålmodighed, planlægning og analytisk blik, siger chef for programindkøb på SBS TV, Tina Moreton. Og så skal man have fornemmelse for den portion gambling, der hører med til arbejdet. Oftest kommer tv-programmerne nemlig i pakker, der på forhånd er sammensat af en udvalgt mængde film, serier og dokumentarer. Og ikke alt er af lige høj kvalitet. 

”Film og produktionsselskaberne skal jo sælge nogle af de dårlige titler, hvis de også skal sælge de gode. Derfor siger man ja til en pakke, hvor man kun ved, hvad nogle af programmerne egentlig er for noget. På den måde gambler man for at få de bedste programmer til tv-stationerne, og så håber man, at det studie, man kender og ofte samarbejder med, igen i år har nogle interessante ting i pakken,” siger Tina Moreton.

Taktik og mavefornemmelser
En stor del af forberedelserne til programindkøbene består i at se utallige programmer igennem og at screene diverse sites på nettet, der kan give indikationer om, hvilke programmer der måske kommer i fremtiden, og som lugter af et hit. Står der en notits på et site om, at Pamela Anderson vil lave et reality-program - så skal Tina Moreton være hurtig.

”Bing! Så er jeg på telefonen til mine svenske og norske kolleger. Jeg spørger, om de har set notitsen, eller om de har nogle idéer om, hvem der har rettighederne til programmet. Så starter vi for alvor med at ringe rundt og fortælle at vi er interesserede. Somme tider er det faktisk lykkedes os at ringe til distributørerne, inden de var klar over, at de havde rettighederne til programmet. Det er det sjove ved mit arbejde altid at prøve at være den første,” siger Tina Moreton.

Gæt en programplan
Tv-stationerne holder deres sendeplaner tæt ind til kroppen, og det er en katastrofe, hvis konkurrenterne finder ud af, hvornår de forskellige programmer ligger, siger Tina Moreton. Man kan alligevel godt forsøge at gætte sig til, hvornår programmerne sendes på de konkurrerende kanaler og lægge sin egen taktik ud fra det.

”F.eks. kommer 'Robinson' nok til at ligge mandag kl. 20.00, mens 'Luksusfælden' sikkert også ligger på en hverdagsaften omkring kl. 20.00. Der er nogle ting, man kan sjusse sig frem til, men der er ingen af os, der præcis ved, hvornår programmerne ligger, eller hvor mange afsnit der er af serierne. Vi skriver f.eks. aldrig afsnits-nr. på programmerne, for der er ingen grund til at fortælle konkurrenterne, hvornår vi slutter serierne."

Konkurrence blandt danske tv-kanaler i Hollywood
Indkøb af de forskellige programmer forberedes ofte i maj måned i Hollywood, hvor de store filmstudier afholder kæmpe screeninger, der viser første afsnit af de nye tv-serier. Ofte vises pilot-afsnit, der giver programindkøberne en idé om, hvilke serier der måske bliver en realitet, hvilke serier de har mulighed for at få fat i, og hvilke serier konkurrenterne også vil have fat i. Screeningen i maj lægger op til december måneds endelige programindkøb, og forberedelse og research er et krav for at kunne være på forkant med den enorme mængde tv-materiale.

”Bl.a. kigger vi på USA's seertal fra de forskellige programmer, og hvilke målgrupper de har tiltænkt programmet. Derudover er det også et vigtigt pejlemærke, hvilke programmer der normalt ligger før og efter det program, som vi er interesseret i. Opmærksomheden er også rettet mod konkurrenternes intentioner, f.eks. skal vi vide, hvilke serier TV 2 gerne vil have fat i, eller om TV3 satser stort på at få et bestemt reality-program, og om vi skal ændre strategi i forhold til det,” siger Tina Moreton.

Viasat og TV 2
SBS er bevidste om, at de er den tredje største kommercielle spiller på markedet. Det betyder, at de skal være dygtigere end nogle af de andre kanaler til at finde de rigtige tidspunkter til deres programmer.

”Havde vi været TV 2, som er store med mange seere, så behøver man ikke larme så meget, som vi gør. Vi er mindre på markedet, og derfor skal vi hele tiden gøre mere opmærksom på os selv. Hvis vi f.eks. lægger et enkeltstående reality-program om Pamela Andersen, så drukner det ofte i mængden, hvorimod TV 2 ville have succes med det. I vores tilfælde skal vi i stedet lægge fire slags reality-programmer i rap, før det fungerer,” siger Tina Moreton.

Af samme årsag er SBS ikke bange for at tilpasse deres programmer i forhold til de større kanaler.

”Hvis TV 2 f.eks. annoncerer et stort program, der kan trække mange seere, og det ligger oveni et af vores gode programmer, jamen, så er det os, der flytter os, og ikke dem. På den anden side er vi jo ikke mindre end, at de andre kanaler også gerne vil have fat i vores gode programmer og omvendt. Selvom et program er en succes hos TV3, er det dog ikke nødvendigvis en succes hos os,” siger Tina Moreton.

Når programmerne ikke performer 
Selvom SBS endnu ikke har lagt sig fast på næste års programmer, ved de allerede nu, hvilke eksisterende programmer der fortsætter på fladen. Med gennemsnitlige seertal på lige under 100.000, har temaaftener som 'Medical night' og 'Crime-night' et solidt grundlag for at fortsætte på Kanal 4 og Kanal 5, siger Tina. CSI-serien, der har omkring 100.000 seere kører også videre næste år. 
Serier, der ikke fortsætter på SBS i primetime, er de serier, der ikke længere 'performer' på sendefladen eller som er fejlplaceret rent tids- eller seermæssigt. 

”Når programmerne holder op med at indbringe de seertal, som vi forventer de skal ha', så tager vi dem væk fra deres faste sendetid, og rykker dem et andet sted hen. Seertallene er forskellige fra kanal til kanal og er afhængig af lav og højsæson. Et indkøbt program som Brothers and Sisters performer desværre ikke i øjeblikket i primetime, og derfor har vi flyttet serien fra om aftenen til om eftermiddagen. Lige så stille kan vi nu se, at den får sit helt eget liv," slutter Tina Moreton.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også