Flere kvindelige mediechefer

Det er stadig mest testosteron i toppen af de danske medier, hvor kvindelige direktører kun udgør 20 pct. Men det går fremad, viser tal fra DJ og K2.
MediaWatch

En undersøgelse af 36 danske nyhedsmedier viser, at de stadig er domineret af mænd. Det gælder chefposter såvel som på det redaktionelle niveau. Bag undersøgelsen står kvindenetværket K2 og Dansk Journalistforbund, skriver journalisten.dk.

Andelen af kvinder der er adm. direktører eller direktører er dog vokset med seks procentpoint siden 2008 og udgør nu 20 pct.

I alt er der ni kvinder på det niveau i den danske mediebrance i 2010. De er Lisbeth Knudsen, Berlingske Media, Gitte Rabøl, Danmarks Radio, Inger Bach, Danmarks Radio, Mette Davidsen-Nielsen, Information, Anne Knudsen, Weekendavisen, Merete Eldrup, TV 2, Dorthe Carlsen, Midtjyske Medier, Kirsten Bach Holck, Jyllands-Posten og Pia Nielsen, TV 2/Nord.

Til gengæld er andelen af kvinder på chefredaktør og underdirektørniveau faldet med fem procentpoint siden 2008 til 15 pct. i år.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også