MediaWatch

"Kommunikation og journalistik er to sider af samme sag"

Fra chefredaktør på MetroXpress til kommunikations-direktør i DSB. Jakob Høyer skifter spor - her fortæller han hvorfor.

I går kom det frem, at chefredaktør på MetroXpress, Jakob Høyer, er ny kommunikationsdirektør i DSB. MediaWatch har stillet ham "5 oplagte" om skiftet:

1. Hvorfor vælger du at skifte fra journalistik til kommunikation?

"Kommunikation og journalistik er to sider af samme sag, så for mig er skiftet ikke så stort. At være chefredaktør handler i høj grad også om at skabe forandringer, lægge strategier og se nye muligheder. Det skal jeg også gøre hos DSB, hvor kommunikation i endnu højere grad skal være en del af den kæmpe udvikling, der i gang for landets suverænt største trafik-selskab. Jeg er drevet af nye oplevelser, nye udfordringer. Nogle gange er det muligt at finde dem inden for eksisterende rammer, andre gange er der bedre muligheder i andre omgivelser. Jeg er glad og stolt over mine år hos MetroXpress og glæder mig kolossalt til en anderledes verden hos DSB."

2. Er det et permanent farvel til journalistikken?

"Jeg siger aldrig permanent farvel til noget - slet ikke journalistikken. Jeg er og bliver et kommunikationsmenneske og vil altid arbejde i positioner, hvor kommunikation og ledelse er i centrum. Det kan både være i mediebranchen og alverdens andre steder."

3. Mange mener, at det gør arbejdet sværere for medier og journalister, at politikere og erhvervsliv ansætter erfarne mediefolk. Er du enig?

"Det er noget sludder. Det må være en fordel for alle, at der også i erhvervsliv og politik er mennesker med stor erfaring i kommunikation og medier. Og så giver det en god cirkulation i mediebranchen, hvor ingen har godt af at have de samme chefer i alt for mange år ad gangen..."

4. Hvad bliver den største udfordring for dig i dit nye job?

"DSB er lige som fodboldlandsholdet et sted, som alle danskere har holdninger til - og gerne kritiske holdninger. Jeg glæder mig til at skulle kommunikere med DSB's mange milioner kunder gennem medier, websites og andre former. Samtidig skal DSB tjene penge som en virksomhed, betjene borgere som en offentlig instans og hele tiden leve op til politikernes gunst og ønsker. Dét krydsfelt er fyldt med en masse udfordringer og spændende opgaver."

5. Hvad bliver den største udfordring for din efterfølger på MetroXpress?

"Vedkommende overtager et af de bedste job i mediebranchen for to aviser - MetroXpress og 24timer - der de næste par år formentlig vil være alene om opleve fremgang i oplag og læsertal. De største udfordringer vil som de fleste redaktører være at få enderne til at hænge sammen i hverdagen - få ambitionerne til at passe til bemandingen. Og så at skabe gratisavisernes position i en verden, hvor mere og mere medieforbrug sker på mobiltelefoner, i-pads og andre elektroniske platforme."

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs