MediaWatch

Samlet mediefront mod Murdoch

En række britiske medier retter nu en usædvanlig henvendelse for at undgå, at mediemogulen Rupert Murdoch får fuld kontrol med tv-selskabet Sky.

Rupert Murdoch ejer i forvejen kontrollerende 39 pct. af British Sky Broadcasting Group, og i juni har han tilbudt knap 67 mia. for de resterende 61 pct., skriver Jyllands-Posten Erhverv. 

Dengang blev købet afvist med begrundelsen, at prisen var for lav. Dog kan salget blive taget op igen, hvis de britiske myndigheder giver grønt lys.

Og det er netop det, en usædvanlig alliance bestående af den britiske public service-station BBC, Channel 4 og avishusene the Telegraph, the Guardian og Associated Press vil forhindre. De ønsker ikke, at Rupert Murdoch erhverver sig større indflydelse på markedet, ved at opkøbe resten af det der betragtes som Storbritanniens største betalingskanal.

Alliancen har derfor rettet en usædvanlig forespørgsel til den britiske erhvervsminister, Vince Cable. De kræver i fællesskab, at ministeren blokerer for salget, da de frygter, at Murdoch vil få for meget kontrol med det samlede britiske mediemarked.

”Det vil have alvorlige og vidtrækkende konsekvenser for pluraliteten af mediebilledet. Det vil ikke være i offentlighedens interesse,” lyder det i brevet.

Erhvervsminister Vince Cable forventes at træffe en afgørelse i løbet af de næste to uger, men der kan gå væsentligt længere tid, hvis blandt andet den britiske medieregulator Ofcom også skal vurdere sagen.

- RL

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs