Illustreret Videnskabs globale formel

Illustreret Videnskab er det mest læste købemagasin i Danmark - og en af Bonnier Publications største eksportsuccesser.
Philip Shange

Med et samlet oplag i 15 lande på omkring 500.000 eksemplarer og et læsertal på omkring 3 millioner er Illustreret Videnskab en spydspids i Bonnier Publications internationale strategi.

Og det globale perspektiv er essentielt for magasinets indhold såvel som forretning, siger chefredaktør Jens Matthiesen.

"Det danske marked er for lille til at lave et magasin af den kvalitet, som vi gerne vil lave. Samtidig indeholder mange emner, fx klimaet og smitsomme sygdomme, internationale, globale problemstillinger, så de skal selvfølgelig angribes globalt. Derfor er det også naturligt at læse om videnskab i en international kontekst i stedet for med danske briller," lyder det fra chefredaktøren.

Som en del af Bonnier Publications internationale ekspansion af Illustreret Videnskab er magasinet netop også kommet på markedet i Rusland.

"Det, vi skriver om, skal i princippet være ligeså interessant, om du bor i Finland, Grækenland, Australien eller USA."

Illustrerad Vetenskap - Tieteen Kuvalehti
Moderudgaven af Illustreret Videnskab bliver til i København, hvor man står for produktion og markedsføring af magasinet.

Der produceres til fem lande i alt - Danmark, Norge, Sverige, Finland og Holland.

"Foruden det udkommer vi i 10 andre lande, hvor vi har licensaftaler med en lokal partner, som så markedsfører og udgiver selv, men køber indholdet af os. Det kræver meget at udgive et magasin, så det er en fordel at sidde i landet," påpeger Jens Matthiesen.

Han slår dog fast, at den lokale kontakt ikke bare er en oversætter fra sit kælderrum - der er tale om redaktioner i partnerlandende.

"Vi har udlandsredaktører, der sidder rundt om i vores udgivelseslande. Det er vigtigt, for ellers så får du sproglige afsmitninger. Desuden kan der selvfølgelig være nogle emner, som har en særlig national dimension eller national historie – her må der ske nogle tilpasninger. Og det har de nationale redaktører så friheden til at gøre," forklarer chefredaktøren.

"Print dør ikke"
Illustreret Videnskab udkom første gang i 1984, og allerede fra første udgave var prioritering og fokus lige stort udenrigs som indenlands. Bladet blev således lanceret i Danmark, Sverige og Norge samtidig af forlaget Fogtdals Blade A/S, der senere blev overtaget af Bonniers.

Af de 26 år Illustreret Videnskab har eksisteret, har Jens Matthiesen haft rollen som chefredaktør de seneste 14. Han kender om nogen til medielandskabets infrastruktur. Men den digitale udvikling og udfordringer om at få omsat oplagstal til unikke brugere - og unikke brugere til omsætning - er ikke noget Jens Matthiesen taber søvn over.

"Jeg tror ikke på, print dør foreløbigt. Overhovedet ikke. Papirmagasiner vil leve årtier frem," siger han bramfrit.

"Man skal passe på, at man ikke fokuserer på, hvor mange blade der stopper og siger - HJÆLP, bladdød! Der er også flere og flere, der starter. Der er bare en større dynamik. Man sagde jo også, at biografen ville dø, men den lever jo i bedste velgående," siger Jens Matthiesen.

Illustreret Videnskab var ellers fremme i de digitale sko, da de som de første udgav en udgave til iPad. Alligevel har Jens Matthiesen ikke travlt med at satse fuldt ud på en webudgave, som eksempelvis Tipsbladet har gjort. www.illvid.dk er en markedsføringsportal for bladet, siger han. Og så er det ligesom det.

"Aha", ikke "uha"
Ifølge Jens Matthiesen er der en simpel forklaring på Illustreret Videnskabs succes som printudgave. Nemlig oplevelsen. Andre medier, mener han, fokuserer i høj grad på negative historier og dystre udsigter.

"Det er der nok af, så det gør vi ikke. Vi går efter at give læserne en "aha"-oplevelse og ikke en "uha"-oplevelse. Vi giver i stedet læserne en "feel good"-oplevelse. Så de er glade, når de lægger bladet fra sig," siger han.

Og der skal kræses om bladet - selv om produktionsprisen hurtigt kan blive høj.

"Det er ikke nogen hemmelighed, at det er dyre magasiner. Det skal være lækkert - og det ved læserne godt. Det er det, de betaler for," siger chefredaktøren.

Det betyder, at det visuelle skal være i top, og journalistikken skal have substans.

"Der er mindst to timers kvalitetslæsning i hver udgave. Det skal der også være. Mindst to timers varieret underholdning, oplevelse og indsigt,” forklarer Jens Matthiesen.

Løber I aldrig tør for stof med de krav?

"Videnskaben løber aldrig tør. Der vil altid være noget at skrive," siger chefredaktøren. Og globaliseringen skal sikre magasinet fremover.

"Det har været vores fordel, og det bliver det mere og mere, tror jeg. Læseren lever i en mere og mere globaliseret verden. Videnskab er ikke nationalt, men internationalt. Videnskabsfolk arbejder sammen. Tiden er slut, hvor en Einstein eller en Newton sætter sig ned og finder frem til det hele. Sådan foregår det jo ikke mere. Og derfor laver vi også et internationalt magasin, der serverer verdens førende forskning," siger Jens Matthiesen.

Illustreret Videnskab udkommer i et månedligt oplag på 53.724 og havde i første halvår et læsertal på 502.000.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også