Aviser tror på prisskilt på nyheder
Unges dalende avis-interesse udgør sammen med de digitale medier de største trusler mod avisernes fremtid.
Det viser undersøgelsen Newsroom Barometer 2010, der er baseret på svar fra 525 redaktører i hele verden, skriver danskedagblade.dk.
Generelt ser branchen dog optimistisk på avisernes fremtid. Tre fjerdedele af de adspurgte forklarede, at de var meget eller noget optimistiske, når det handler om deres avisers fremtid. Færre omkostninger og lavere bemanding vil dog fortsat være på dagsordenen, og den digitale revolution vil også fremover omforme de redaktionelle processer mod større multimedieintegration.
Flertallet tror samtidig på øget betaling for nyheder. Kun en tredjedel af de adspurgte mener, at hovedparten af nyheder vil være gratis i fremtiden, selv om der ikke er konsensus om, hvordan fremtidens betalingsmodel vil fungere.
Udnersøgelsen Newsroom Barometer 2010 omhandler holdning og strategi inden for nyhedsformidling og blev offentliggjort i onsdags af World Editors Forum og McKinsey & Co.