SBS Radio vil udvide kagen

Ambitionen for PopFM er at styrke hele SBS Radio og al kommerciel radio. I hvert fald det første er inden for rækkevidde.
Per Fanefjord Laursen

SBS Radios nettodækning nåede knap 2,2 mio. personer i sidste uge (39) - drevet frem af den nye PopFM's hurtigt stigende dækning, der gik fra 333.000 lyttere i premiereugen til 417.000 i uge 2.

PopFM er dermed den 9. mest aflyttede radiostation - lige i hælene på P2. Ikke svimlende, men en lovende tendens for Berlingske Media og SBS’ voksne popradio. Efter kun to uger er PopFM ikke så langt fra de knap 500.000 lyttere, som Radio 100FM kunne samle på samme frekvenser (målt efter to måneder i æteren).

Afstiver SBS
En god nyhed for SBS Radio er, at PopFM's rene gamle hits, nyheder og trafik som ventet tiltrækker nye lyttere, der afstiver hele radioselskabet.

Hele SBS - der tæller PopFM, NovaFM, The Voice samt salgssamarbejdspartnerne – står nu med en kommerciel share på 46 procent (19-50 år) - mod 40 procent før PopFM. Dermed nærmer SBS sig konkurrenterne i Det Danske Radiobureau (DDR), der tæller Radio 100FM og en række lokalstationer.

SBS Radio slår dog allerede nu DDR målt på dækning med ca. 100.000 flere lyttere. 

Det godt nyt for adm. dir. Frederik Meyer, SBS Radio.

”Det er positivt både for branchen og SBS Radio, at vi vokser på alle vores primære brands NovaFM, The Voice og PopFM. Især er det positivt, at PopFM er kommet så flot fra start. Nu drejer det sig om at fortsætte den flotte trend, så vi kan gøre det kommercielle marked større over tid,” siger han.

Ingen markedseffekt endnu
Frederik Meyers sidstnævnte forhåbning er dog endnu kun drømme. Målt i radiomarkedets nøglegruppe, 12-50 år, er PopFM endnu ikke en faktor, der for alvor påvirker det kommercielle radiomarked i positiv retning.

Kommerciel radios andel af al lytning steg til 33,6 procent (12-50 år) i uge 39 - mod DR’s 66,4 procent. Det er et lille hop i forhold til ugerne før PopFM entré.

Men det er ikke væsentlig over det niveau, som kommerciel radio i visse uger har leveret gennem 2010.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også