MediaWatch

"Kendisser og it girls får de bedste pladser"

Danske modemagasiner er oppe mod internationale kendisser, modeblade og bloggere, når modeugen i Paris skal dækkes, fortæller Costumes moderedaktør Maiken Winther.

Hvordan dækker Costume modeugen i Paris i år?

"Vi blogger hjem fra modeugen til costume.dk og viser billeder fra både shows, events og fester. Vi tager også billeder af kendisser, shopping og stilfulde gæster fra modeugen. Derudover dækker vi modeugen i magasinet med vores catwalk-tillæg, som udkommer sammen med Costume i slutningen af januar."

Hvordan har medieudviklingen været siden sidste år?

"Der er kommet mange flere bloggere, fotografer og også flere magasiner. Hjemmesider som style.com og wwd.com lægger billeder fra showene ud samme dag, og det samme med bloggerne – så man kan se, hvad der sker på catwalken i Paris meget hurtigt efter, den sidste model har forladt podiet. Så det hele går en del hurtigere end for nogle år siden."

Hvilke medier får de bedste pladser?

"Det gør de store magasiner som Vogue, Harpers Bazaar, Numéro og Another Magazine. Desuden sidder indkøbere fra de store butikker, kendisser, it girls og de store fotografer også frontrow. Denne gang sad jeg dog også front row til Stella McCartney, Vanessa Bruno, Kenzo og Wunderkind."

Hvilke kendte mediepersonligheder har du spottet?

"Cathrine Deneueve var til Louis Vuitton-event mandag aften, Beth Ditto fra The Gossip og Salma Hayek var til Stella McCartney-show, og vi stødte på Jade Jagger til Love Magazine festen, Alexander Wang til frokost på Baci og Courtney Love til Chanel-showet. Der er rigtig mange kendisser, der tager til modeugen i Paris, da der er mange store shows og hypede fester."

Hvad har været den bedste goodiebag indtil videre og hvorfor?

"Chanel. Den er altid bedst. I år fik jeg to neglelakker - Black Satin og White Satin, en Inimitable Mascara og en Les 4 ombres øjenskygge Smoky Eyes."

Hvilken inspiration tager du med hjem til dit magasin?

"Jeg tager masser af inspiration med hjem. Både fra showene, men også fra de forskellige byer, jeg rejser i. Menneskerne, butikkerne, festerne og hele atmosfæren."

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs