Mænd dominerer mediebilledet

Den internationale undersøgelse ’Who Makes the News’ har for første gang kortlagt det danske medielandskab med kønsbrillerne på - billedet viser store skævheder.
Anna Backe

’Who Makes the News’ tager udgangspunkt i de største, landsdækkende tv aviser, tv- og radiokanaler og de mest anvendte nyhedssites.

Undersøgelsen tegner et billede af, at kvinderne er i undertal inden for alle områder af mediebranchen, skriver dr.dk:

• 69 pct. af samtlige kilder i pressen er mænd, 31 pct. er kvinder.

• Politik i medierne er mere domineret af mænd end af kvinder på Christiansborg. 28 pct. af de politiske kilder er kvinder - på trods af, at 42 pct. af regeringens ministre og 37 pct. af Folketingets medlemmer var kvinder på undersøgelsestidspunktet.

• Mændene tager ekspertrollen, idet 72 pct. af alle ekspert- og kommentatorkilder er mænd.

• Kvindelige journalister vælger oftere kvindelige kilder end mandlige journalister. Kvindelige journalister bruger 43 pct. kvindelige kilder, mens mandlige journalister vælger 25 pct. kvindekilder.

• Mændende leverer nyhederne, idet 76 pct. af alle nyheder i dansk presse skrives eller præsenteres af mænd.

Det er første gang, at Danmark er med i undersøgelsen ’Who Makes the News’, der er udført af det journalistiske udviklingsbureau, Kontrabande, og videnscentret for køn, ligestilling og etnicitet, Kvinfo. Fagforbundene Dansk Magister Forening (DM) og Dansk Journalist Forbund (DJ) gik i sin tid sammen med DR og Dagspressens Fond for at spytte penge i projektet. Læs mere om Who Makes the News her.

Foto: Freedigitalphotos.net
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også