MediaWatch

"Vi laver ikke en særlig iPad-redaktion"

Skal danske iPad-aviser også have egen redaktion og udkomme i flere daglige udgaver? Fire danske chefredaktører kommenterer her norske VG's udspil til en iPad-avis.

I Norge kan VG-læsere snart sige 'iPad' til deres avis. Her kommenterer fire danske chefredaktører de foreløbige planer, som adm. direktør Torry Pedersen uddybede over for MediaWatch fredag.

"VG har som altid fat i noget," lyder reaktionen fra B.T.'s chefredaktør Peter Brüchmann.

Det gælder for ham især i valget mellem en-til-en-overførsel af indhold fra avis til iPad'en versus VG's ambition om "en tredje vej" mellem print og online. Peter Brüchmann hælder klart til sidstnævnte.

"Jeg er træt til knoglen af at høre om gamle printfolk, der tror, at deres printprodukter kan sælges på digitale platforme. Man er nødt til at starte et helt andet sted. I vores tilfælde er ting som Champions League og Paradise Hotel ekstremt velegnede til at kombinere nyheder, video fra tv, video, vi selv laver og lister/databaser. Men de skal 100 procent baseres på det nye medies præmisser. Den dimension, synes jeg, at rigtigt mange mediefolk slet ikke har forstået endnu," siger Peter Brüchmann.

Et digitalt produkt til sofaen
De digitale muligheder må ikke ødelægge den lean back-oplevelse, papiravisen giver, mener VG's Torry Pedersen, og det er Ekstra Bladets ansv. chefredakatør Poul Madsen enig i.

"Vi vil gå af samme vej som VG - iPad er for os et digitalt produkt, men til sofaen. Jeg tror, at de, der vil begrænse funktionaliteten på en device, der ved sin fødsel kan mere, end man vil udnytte, kommer til at ændre strategi."

Og samme holdning finder man hos Lisbeth Knudsen, ansv. chefredaktør for Berlingske Tidende.

"Det er helt rigtigt at søge efter en tredje vej mellem papirudgaven og webudgaven i forhold til tablets og iPad. Det er ikke den samme brugersituation som pc'en. Det er et mindre bundet og mere mobilt medieforbrug. Vi gør det samme med vores egenudviklede iPad-applikationer. Jeg kan ikke se, hvorfor man skulle vælge side mellem to andre medieplatforme i stedet for at tænke et koncept målrettet til iPad-platformen," siger Lisbeth Knudsen.

Tablets afløser hjemme-pc'en
På Politiken vil chefredaktør Lars Grarup heller ikke vælge én vej. Han kalder Politikens digitale avis til iPad, iPod og iPhone for "et produkt i 1:1 tilføjet ekstra funktionalitet".

"Det er avisen i digitaliseret form, så den ligner papirversionen, men er søgbar, navigerbar og læsbar med det digitales fordele, som man eksempelvis kender fra digitale bøger," siger Lars Grarup.

VG's udmelding om iPad-avisen som den "den tredje vej" imellem print og online skurrer dog på én måde i Lars Grarups ører.

"I det mindste bør det udtryk være reserveret til iPhone og de andre små mobile enheder. Så iPad og tablets bliver en fjerde vej. Og de er på vej: Forventningen hos mange - bl.a. Forrester, som er det førende analysefirma på området, er store. De forventer, at tablets kommer til at overtage hjemme-pc'ens rolle. Det vil sige, at den i modsætning til i dag, hvor den jo i høj grad er blevet "endnu en device" i huset, faktisk bliver fremtidens arbejdspc. Forventningen er, at 50 procent af de eksisterende hjemme-pc'er overtages af tablets inden for 4-5 år i USA," siger Lars Grarup.

Nej til iPad-redaktioner
På VG kommer en særlig iPad-redaktion til at levere indholdet, så det får det rette "look and feel" til det nye medie. Men den går ikke på danske dagblade. I hvert fald takker både Poul Madsen og Lisbeth Knudsen nej til den idé.

"Vi laver ikke en særlig iPad-redaktion. Vi arbejder med en redaktionel "content developer", der hjælper redaktionerne med at tænke indholdet til de nye platforme," siger Lisbeth Knudsen.

Lars Grarup holder døren på klem for muligheden.

"Vi har ingen aktuelle planer om at lave en iPad/tablet-redaktion, men man kan ikke udelukke, at vi på et tidspunkt får brug for en jourhavende funktion, der kan fokuserer på at tilpasse indholdet på de forskellige platforme," siger han.

Fordybelse skal spille sammen med opdateringer
Med iPad'en kan avisudgiverne holde sluserne åbne til brugeren hele dagen med løbende opdateringer. VG satser på en morgen- og aftenudgave, men det bliver ikke aktuelt for Ekstra Bladet.

"I første omgang bliver vores iPad-produkter kopier af e-avis og iPhone app," siger Poul Madsen.

Opdateringer bliver en del af iPad-avisen fra begyndelsen på både Berlingske Tidende og Politiken.

"Vi tror på, at vi skal kombinere iPad-læseoplevelsen i dybden med en adgang til nyhedsopdatering inkluderet i app'en. Det vil bl.a. afspejle sig i vores kommende første egenudviklede iPad-app," siger Lisbeth Knudsen, der er på linje med Lars Grarup.

"Brugernes forventning til en nyhedsapplikation er, at den opdateres løbende. Forventningerne til den digitale avis, som i udgangspunktet er et spejl af dagens avis, er anderledes, og det bliver brugerne, der kommer til at afgøre om den skal udkomme to, tre eller ti gange om dagen," siger Lars Grarup.

Pilen peger på prisen
Hvis ellers iPads bliver tilstrækkelig udbredt i Danmark, når det engang behager Apple at slippe dem løs på markedet, bliver det ømme punkt prisen. For Poul Madsen afhænger den af, hvad produkterne kan. De er i øjeblikket på niveau med e-avis og en iPhone app, siger han. Sidstnævnte sender Ekstra Bladet på gaden om et par uger.

Heller ikke Lisbeth Knudsen er klar med et prisskilt. 

"Vi har ikke lagt os endelig fast på prisen endnu. Man skal huske, at selv om vi sparer papir og distribution, så tager iTunes sig betalt af indholdsleverandørerne, for at vi kan få lov til at placere vores varer i deres butik. Dermed forsvinder en god del af de sparede omkostninger i den fysiske produktion," siger Lisbeth Knudsen.

På Politiken satser Lars Grarup på en pakkeløsning.

"Vi hælder til, at fuldt betalende print-abonnenter får adgang til alle platforme; papir, mobil, tablets, Plus osv. Derudover vil der være abonnementsformer med dele af disse tilbud. Hvad angår selve beløbet må vi nok erkende, at standarderne vil blive sat af aktører større end os – ikke på selve beløbet, men om relationen til printprisen for f.eks. en elektronisk avis."

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs