VG vil udfordre aviser og tv på iPad

iPad-versionen af en af Norges største aviser - VG - skal konkurrere med morgenaviserne og tv. Og papirudgaven af VG skal ikke beskyttes, siger adm. direktør Torry Pedersen.
Tine Brødegaard Hansen

Mediecheferne taler meget om den, men nu gør VG noget ved den. iPaden altså. I næste måned kan de måske op til 30.000 nordmænd med en iPad blænde op for en udgave af VG, der er en "tredje vej" mellem printavisen og netavisen, fortæller VG's adm. direktør Torry Pedersen.

"VG prøver at lave et produkt, som hverken ligner papir- eller netudgaven. Fra begyndelsen vælger vi en tredje vej, fordi vores overbevisning er, at alt som kan blive digitalt vil blive digitalt," siger Torry Pedersen.

Morgenaviser og tv skal aflevere brugere
Opdateringerne af iPad'en kommer ikke til at måle sig med netudgavens konstante nyhedsjagt, men VG satser på både en morgen- og en aftenudgave for at få nye læsere i nettet.

"For det første tror vi, at folk er i forskelligt modus morgen og aften, og for det andet skal vi udfordre to forskellige medier. Om morgenen skal vi forsøge at tage opmærksomhed fra morgenaviserne – det betyder, at vi får mere økonomistof i vores iPad-udgave, end vi har i VG's papirudgave. Om aftenen skal vi forsøge at tage opmærksomhed fra tv, da kan vi måske tilbyde levende billeder asynkront, mens tv fortsat fortæller det meste lineært og til faste tidspunkter."

I har nedsat en særlig iPad-redaktion. Kræver iPad dedikerede journalister, eller kan avis/net-redaktionen blot bidrage til iPad'en?

"Selvfølgelig kan både papir- og netjournalister bidrage til iPad. Men hos os som i alle andre mediehuse er den tekniske infrastruktur ikke sådan, at vi uden problemer kan publicere på den enhed, vi til enhver tid vælger. Derfor ønsker vi højt kvalificerede medarbejdere, som giver produktet det look- and feel, vi ønsker," siger Torry Pedersen.

Papiravisen skal ikke beskyttes
Bonnier Publications iPad-udgave af Illustreret Videnskab er næsten lige så dyr som printudgaven. For selv om medierne sparer udgifter til papir, tryk og distribution, tager Apple typisk mellem 30 og 50 procent af indtjeningskagen, argumenterer Bonnier. Den logik følger VG ikke.

"Vi har ikke sat prisen endnu, men vi vil nok tage hensyn til, at iPad ikke kræver papir, tryk og distribution. Vores satsning vil som vanligt være offensiv og ikke have som formål at beskytte vores eksisterende virksomhed," siger Torry Pedersen.

Puritansk iPad holder ikke
Illustreret Videnskab på iPad er lanceret med et bevidst fravalg af video, lyd, interaktivitet og andre digitale muligheder. Men den model tror Torry Pedersen heller ikke på.

"At overføre en papiroplevelse til digitalt format uden at tilføre digitale attributter, tror vi ikke er bæredygtigt. Men det er forståeligt, at mange starter på den måde af hensyn til tid og ressourcer. Det vil dog ikke kunne blive en varig succes," siger han.

"Elegant visualitet"
Netudgaven af VG har inspireret ekstrabladet.dk's design, der dog langt fra er lige så kaotisk som vg.no, som Torry Pedersen selv kalder "en af verdens grimmeste netaviser". Men iPad-udgaven bliver et mere roligt bekendtskab for læserne.

"Omvendt tror vi ikke på, at nettets støj og måde at præsentere historier på er den ideelle for iPad-applikationer. Derfor vil vi lave en applikation med start og slut som avisen, men med masser af video og billeder, og der har iPad virkelig gode produktkvaliteter. Vores ambition er at lave noget som er lean-back, har stor grad af elegant visualitet og er mere redigeret end både papir og net. Der skal altså være færre elementer, fordi vi tror tiden, man vil bruge på iPad, er begrænset. Så vi skal lave en højoktan version med de bedste historier for travle mennesker," siger Torry Pedersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også