MediaWatch

M! holder stilen

M! har formået at holde et stabilt oplag i en tid, hvor livsstilsmagasiner taber vækst eller helt har måttet dreje nøglen om.

På trods af et generelt oplagsfald, bladdød hos konkurrenterne og usikkerhed generelt, ligger Benjamin Medias mandeklassiker M! alligevel lunt i svinget.

Siden finanskrisen ramte, har M! nemlig holdt en stabil oplagsudvikling med udsving på under 2.5 pct. siden 2007. M! når gennem et oplag på 45.336 ud til over 200.000 læsere hver måned. Imens har ’lad-mags’ som FHM og Arena har måttet lide bladdøden.   ”M! rammer målgruppen på den helt rigtige måde. Vi gør en dyd ud af lave et blad, som rammer lige præcis det, vores læsere vil have, og det, de ikke vidste, de ville have. Med årlige Importance Performance-undersøgelser har vi altid fingeren på vores læseres puls,” siger chefredaktør  Lasse Schelbeck.   M! opruster Siden 1997, hvor M! først ramte de danske kiosker, har bladet fået en solid position. Men siden den digitale bølge skyllede ind over mediebranchen har livsstilsmagasinet haft travlt med at ruste sig fremtidens medielandskab.   ”Vi gør meget ud af at skabe en synergieffekt mellem bladet, nettet og vores digitalmagasin. Eksempelvis har vi hver måned en babedyst i bladet, hvor vinderen kommer på forsiden af det næste digital-magasin. Derudover laver vi ofte video til artikler, så læserne kan få en ekstra oplevelse på nettet, og endelig gør vi meget ud af at tease for magasinet på både vores hjemmeside og på Facebook,” siger Lasse Schelbeck og tilføjer:   ”Lige nu er vi ved at finde ud af, hvordan vi kan udvikle de digitale platforme endnu bedre. I mine øjne handler det om at skabe nogle flere synergieffekter for eksempel ved at lave artikler eller annoncør-samarbejder, der udnytter de forskellige platformes udtryksmuligheder. Og så handler det også om at inkorporere sociale medier.”   Husstandsomdeling via Facebook Et eksempel på en sådan strategi har været M!’s satsning på Facebook. M!’s fangruppe er i øjeblikket nået op på 64.879 medlemmer. Euroman, Eurowoman, I Form og Bo Bedre har tilsammen 10.484.   ”Der er ikke nogen grund til ikke at snakke til læserne, hvor de nu engang er – og de er jo på Facebook. Gennem vores fan-side, hvor vi pt. har 65.000 fans kommer vi direkte ind på vores læseres Facebook-vægge med de budskaber, vi nu engang vil ud med. Det er nærmest det samme som husstandsomdelt reklame, så det skal da udnyttes,” siger han.   M! lancerede i august 2009 en digitaludgave af magasinet. Et år senere udkommer e-udgaven til 42.000 modtagere. Den er dog stadig under udvikling, siger Lasse Schelbeck.   ”Vi er stadig ved at finde ud af, hvordan vi kan gøre det bedst muligt. Målet er, at man kan få en ekstra dosis M! på nettet. Det er med til at skabe merværdi for læserne, da det digitale magasin giver nogle muligheder i forhold til at inkorporere video, rich media og links. Og så er det meget målbart i forhold til læserinteresse.”   Glade annoncører Og det er en udvikling, annoncørerne har kunnet mærke, påpeger ”Sjæfen”.   ”I vores digitale magasin havde vi en annonce med forsvaret. Den har vi kørt annonce-test ud fra AIDA-modellen på, og det viste sig, at 30 % af alle, der så annoncen, fik et mere positivt syn på forsvaret og overvejede at komme til forsvarets rekrutteringsdag. Samtidig var der inkorporeret et link til Forsvarets hjemmeside i annoncen, og det link endte med at blive det næstmest klikkede i hele magasinet,” forklarer Lasse Schelbeck og tilføjer:   ”Forsvarets annonce viste, at det skaber blikfang at have annoncer i digitalmagasinet, så hvis man kobler det sammen med en annonce i printudgaven, kommer man ud og rammer meget, meget bredt i forhold til vores målgruppe.”   Kan ikke sammenlignes Siden FHM og Arena i 2009 måtte kaste håndklædet i ringen, er der kun M! tilbage i listen af magasiner til den indre drengerøv.   Euromans chefredaktør udtrykte dengang skuffelse, da han havde set frem til konkurrencen fra de såkaldte lad-mags. Men Lasse Schelbeck mener slet ikke, at de to magasiner kan sammenlignes.   ”Vi er det eneste magasin, der formår at ramme denne målgruppe. Og det vil vi blive ved med at være. M! vil aldrig udvikle sig i Euromans retning – det er i mine øjne simpelthen ikke måden at gøre det på, hvis man vil skabe stor loyalitet hos vores målgruppe,” fastslår Lasse Schelbeck.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs