Kigind.com vil ind i kampen

Tiltræk langt flere brugere og opbyg en knivskarp, selvstændig online-profil, lyder opgaven for Kig Inds nye digital redaktør.
Per Fanefjord Laursen

Allers site 'kigind.com' har indtil videre indtaget en tøvende position i onlinemediernes kamp om profil og gossip-læsere. Men nu skal brandet træde i karakter og være mere nøglemedie på det stærkt  konkurrenceprægede stofområde.

“Kig Ind skal både online og på print være det medie i Danmark, der er bedst til at samle det bedste gossip fra ind og især udland og servere det på en spændende og slagkraftig facon,” siger chefredaktør Michael Hansen.

Ny redaktør på opgaven
Det ligner en stor mundfuld for kigind.coms nye digitale redaktør, Maria Franklin Kronow, der skal skærpe sitets position, inden for de rammer der er til rådighed.

“Nærmest er målet klart flere brugere og en skarpere, selvstændig online profil,“ siger hun.

Kigind.com er indtil videre en lille fisk i en større kamp på mediemarkedet om de mange, meget velforsynede underholdnings- og gossiplæsere. Stofområdet dyrkes både af de andre ugebladssites, men også af stærke onlinemedier som bt.dk, eb.dk, Msn/Starlounge - og endda med en strøm af gossip fra statens muskuløse mediekoncern, TV 2.

Selv jp.dk lokker i disse dage med populært navnstof på Blitz!, og det er det hav, som den nye digitale redaktør svømmer i.

“Ja, der er meget stof, og der er mange om buddet på gossipstoffet. Men vi har vort eget miks af udenlandsk stof, mode og livsstil - modsat de fleste andre, der mest skriver om danske kendte,” siger Maria Kronow, der står med en stor udfordring efter kun et par år i branchen.

Udenlandske navne
Kig Ind og kigind.com adskiller sig fra andre udbydere ved fortrinsvis at kredse om udenlandske film- og tv-stjerner.

“Kig Inds spotlight på Hollywood og en lidt mindre ‘fjendtlig’ tilgang til vore kendte, kombineret med andet stof som mode, adskiller os fra andre gossip-udbydere. På print og online ligger vort fokus på de hotteste Hollywood-navne, som f.eks nyheder om Jennifer Aniston m.fl., som tiltrækker sig mange klik.”

Maria Kronow oplyser, at når det specifikt gælder online, følger hun sin egen redaktionelle linje ud fra den konkurrencesituation, der er på nettet. Og et tempo der harmonerer med internettet.

”Aktuelt satser vi f.eks. på en grundig online-dækning af årets Robinson Ekspedition.”

Koordinering af print og web
Balancen og prioriteringen af stof mellem print og online er en klassisk udfordring, som løses forskelligt i store og små mediehuse. Kig Ind praktiserer sin egen strategi mellem papir og online.

“Først og fremmest har vi en central redaktionel person siddende, der koordinerer print og onlinestoffet. Onlineversionen kan ikke vente. Den udkommer naturligvis hele tiden med sit eget flow, der inkluderer en hel del skønheds- og livsstilsstof. Men vi fastholder et ønske om, at papirudgaven udkommer hver onsdag med særlige historier, hvoraf nogle derefter kommer online.”

Maria Kronow erkender, at læsere af Kig Ind på nettet ikke nødvendigvis er de samme som køberne af printudgaven. Eller sagt på en anden måde, online skader ikke nødvendigvis print.

“Muligvis ikke, men vi ønsker at fastholde, at bladet er en eksklusiv udgivelse, ligesom at kigind.com er det.”

Hvilke forandringer på det redaktionelle plan kan du tilføre sitet?

“Det er lige tidligt nok at fremlægge en slagplan, og den holder vi også for os selv. Men vi kigger på layout og strukturen på sitet - og på brug af mere online video. Første justering har dog været at arbejde mere med overskrifterne. Rubrikkerne skal skæres så fængende og appetitvækkende, at de tiltrækker maksimum antal klik. Det er muligt at forfatte meget tiltrækkende overskrifter - uden at læserne føler sig snydt, når de læser historien. Det må ikke ske!” •

Hvordan vil du tiltrække den bebudede brugervækst?

“Masser af gode historier, sociale medier og samarbejder internt såvel eksternt er vejen frem. Desuden nyder vi godt af det fælles ejerskab med Aller, der betyder at særlige nyheder fra kigind.com indlejres på seoghor.dk. Det link er en stor hjælp, for det introducerer mange nye brugere til kigind.com. Dertil kommer, at vi også tiltrækker nye brugere fra andre af koncernens sites.”

Brugertal står stille
Ifølge FDM’s juli tal står Kigind.com fast på 38.000 brugere - det samme som i juli 2009. Sitet har dog været oppe og snuse til 50.000 brugere i højsæsonen, men befinder sig sidst i feltet af nærmeste konkurrenter.

Chefredaktøren erkender gerne, at KigInd.com står fast som en lille brik i det store spil.

“Netop derfor arbejder vi på at give os selv bedre vilkår, men hvad de består af, og hvad vore brugertalsmål er, kan jeg ikke kommentere på nuværende tidspunkt.”

Billedbladet.dk læses ifølge FDIM af 130.000 hver måned, og Seoghor.dk af 250.000, mens Herognu.com er helt nede i 13.000 månedlige læsere.

Med til historien hører, at Allers Seoghør.dk snarere er en alliancepartner for kigind.com, end en mægtig modstander.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også