Turner klar med flere tv-kanaler til Danmark

Turner Broadcasting står foran ekspansion på det nordiske tv-marked - nye kanaler indsættes også i Danmark.
Per Fanefjord Laursen

Turner Broadcasting er på vej til at styrke tilstedeværelse i Norden og Danmark, godt hjulpet af et opkøb af det nordiske selskab Millennium Media Group (MMG)

Turner Broadcasting Europe meddelte for en måned siden, at opkøbet af MMG betyder, at man forener kræfterne på det nordiske mediemarked for at udnytte synergier i forhold til indhold, ledelse og andre felter.

Nye tv-kanaler i nær fremtid
Det står klart, at det vil afføde nye tv-brands i nær fremtid - også til det danske marked. Turner Broadcastings nordiske direktør, Peter Flammen, kan allerede nu indikere, hvilke brands der er i søgelyset.

“Turner har flere tv-brands, som vi ikke har lanceret i Danmark eller i Norden. som f.eks TNT, TBS, og TruTV. Men vi arbejder lige nu med MMG på at udvælge de projekter, vi vil prioritere de næste seks til tolv måneder,” siger han til MediaWatch.

Ambitioner om nylanceringer skal altid holdes op imod et krav om, at de skal styrke indholdsbasen, øge distribution og ratings.

“Vi har andre planer, som vi kommer tilbage til, når tid er, men førsteprioritet er generelle underholdingskanaler, hvor det kunne være svenske TV7 og den svenske version af Showtime ( som MMG bringer til bordet, red.). Turner har meget indhold, som passer på begge kanaler,” siger Peter Flammen.

Aftalen mellem Turner og MMG forener blandt andet Turners tv-brands med de kanaler, som MMG er engageret i på det svenske marked, som Star!, Showtime, TV7, Silver and Silver HD. Aftalen indbefatter også samarbejder om filmdistribution og undertekstning.

Opkøb åbner vækstpotentiale
Turner Broadcastings position på det nordiske marked er solid, men den nyindgåede aftale med Milennium Media Group gør Turner stærkere og øger potentialet for vækst, vurderer Peter Flammen.

“Vore nøglebrands, CNN International, Cartoon Network og TCM, har allerede god distribution og højt kendskab - og det nordiske marked udgør et sund økonomisk bidrag. Aftalen med MMG supplerer det, Turner står for og vice versa. MMG's film og underholdningskanaler passer f.eks. fint i vores nordiske portefølje,” siger Peter Flammen og påpeger, at Turner altid har arbejdet ud fra, at det nordiske marked både er en region og en række selvstændige lande.

“På det danske marked har vi stået stærkt på seertal og finansielle resultater - hvilket afspejles i, at det største nationale Turner-kontor i Norden er i Danmark.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også