Tipsbladet på vej mod oprykning

Efter nogle år med blødende regnskaber har den gamle fodboldavis nu udsigt til sorte tal på bundlinjen.
Philip Shange

Efter en lang og trang periode med røde tal og kaos er Tipsbladet ved at vende skuden og få styr på økonomien.   

”De sidste 17 måneder har vi haft overskud,” siger chefredaktør Thomas Færch Kvist.   Det er første gang i bladets nyere historie, at der er udsigt til sorte tal på bundlinjen. Tipsbladet havde i 2006 et underskud på 1.498.000 kroner, men efter et opkøb og et ejerskifte året i 2007 er underskuddet reduceret - omend ikke udryddet. 2009 endte i minus på 625.000 kr.   Fokus på web Den positive udvikling ligger ifølge chefredaktøren i forlængelse af en ny handlingsplan på magasinets site, tipsbladet.dk.   ”Vi lavede en ”news first”-strategi. Vi ansatte en nyhedsminded onlinechef, og vi ansatte et par folk til vores selvstændige webredaktion ud fra devisen, at vi skal lave nyheder først, bedst og hurtigst. Det er et marked, vi satser 200 pct. på,” siger Thomas Færch Kvist.   Siden da har onlineudgaven af Tipsbladet været under en positiv udvikling. Især i 2010 har chefredaktøren været tilfreds med sitet.   ”Fra marts og frem til nu er vi steget med 20 pct. i trafik,” fortæller Thomas Færch Kvist. Ifølge Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) har tipsbladet.dk oplevet en stigning på 11 pct. mellem juli 2009 og juli 2010.     Ny virksomhedskultur Efter ejerskabsskiftet har Tipsbladet ligeså stille fået opbygget en sundere forretningskultur med fokus på økonomien, fortæller Thomas Færch Kvist. Der er dog stadig hårdt arbejde forude med printudgaven af fodboldmagasinet.   ”Der er ikke nogen tvivl om, at Tipsbladet, specielt på print, har haft bedre tider salgsmæssigt, men omvendt er det ligeså indiskutabelt, at forretningen sjældent har været sundere, end den er i dag, og det er i første omgang det vigtigste. Vi er ikke naivister, vi ved godt at alle oplag falder, og vores lille blad kan ikke gå imod en global udvikling, men vi har stadig ikke i sinde at smide håndklædet i ringen,” siger Thomas Færch Kvist.   Et overraskende eksempel ligger ifølge Thomas Færch Kvist i magasinets tirsdagsudgave, Tipsbladet Update. Et blad, der er bygget op omkring updates og resultatbåret journalistik.   ”Det vil de fleste nok mene er ren og skær idioti, da man kan finde resultater på nettet. Men det har rent faktisk hævet salget en lille smule,” siger han. Han tilføjer dog, at det stadig er for tidligt at kunne sige mere om udviklingen.   Digitale perspektiver Tipsbladet satser stærkt på at spille med i den digitale superliga, og i den forbindelse har det været vigtigt at klæde både medarbejdere og bladet bedst på, forklarer Thomas Færch Kvist.    ”Vi arbejder meget på de digitale platforme og forsøger at fremtidssikre forretningen ved at udvikle iPad-formater, iPhone og Twitter. Hvis man kom ind til vores redaktionsmøder for fem år siden, så havde folk ikke forstået et ord af, hvad vi snakkede om med alle de fremmedord. Det er jo helt nyt og det har man skullet vænnet sig til. Vores fokus ligger digitalt, og det er den vej, vi arbejder nu,” lyder det fra Thomas Færch Kvist.   Fokus på bundlinjen kommer først Siden 2006’s økonomiske mavepuster kan Tipsbladets igen se et lys for enden af tunnelen. Alligevel foretrækker fodboldbladet at spille sikkert, før man satser på fikse ideer.                                          ”Fokus på bundlinjen kommer først. Vi vil aldrig udvikle på bekostning af nyheder på web, for det er katalysatoren for vores virksomhed. Det er alfa og omega at have en sund økonomi. Men når kerneproduktet og økonomien først er på plads, så kan vi begynde at lave yderligere tiltag. Og der er vi 90 pct. færdige,” slutter Thomas Færch Kvist.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også