Reality-sejre kræver medietække

Den virkelige gevinst for reality-deltagere er ikke nødvendigvis at stå på sejrsskamlen i sidste program men at have skabt sig en karriere, mener medieforsker.
MediaWatch

Det er fint at vinde et reality-program, men det er bedre at få en karriere i mediebranchen. Sådan kan visse reality-deltageres strategi i nutidens programmer opsummeres, mener mener Anne Jerslev, professor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet.

"Vinderen er den, som er bedst til at skabe opmærksomhed om sig selv i andre medier, mens showet kører, og den sande vinder er ikke nødvendigvis den, der løber med pengepræmien, men den, som er bevidst om at servicere medierne med historier og oplæg til sladder," siger hun til videnskab.dk.

Anne Jerslev påpeger, at reality-tv efterhånden handler mere om selvpromovering, end det handler om overvågning. Det kan resultere i, at genren mister sit varemærke 'virkeligheden', fordi programmer som Robinson Ekspeditionen og Paradise Hotel i højere grad bliver et spil om penge og celebrity-status.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også