Bjerager: Støt publicistiske netmedier

Det handler om at sikre journalistikkens fremtid, hvad enten det er på papir eller net, siger Kristeligt Dagblads chefredaktør i et indlæg om mediestøtten.
Philip Shange

Økonomisk statsstøtte til publicistiske netaviser er en god investering, mener ansvarshavende chefredaktør og adm. direktør på Kristeligt Dagblad, Erik Bjerager.

I et indlæg til Danske Dagblades Forening giver chefredaktøren sit besyv med omkring fordelingen af mediestøtten, som politikerne skal forhandle om i efteråret.

”Jeg har personligt ikke noget imod, at der i det kommende forlig om dagbladsstøtten sættes nogle penge af til udvikling af publicistisk virksomhed på internettet,” skriver Erik Bjerager, der imidlertid også mener, at pengene især vil gå til dagbladene - hvis mediestøtten skal understøtte publicismen.

”Man må nok bare se i øjnene, at de netmedier, der leverer publicisme på nettet – bortset fra DR og TV 2 – i vidt omfang er ejet og drevet af aviserne,” siger han.

”Pressens dilemma drejer sig ikke bare om fordelingen af den offentlige mediestøtte, men om hvordan man fremover sikrer en uafhængig journalistik, der når ud til så mange borgere som muligt. Med mindre internetmedierne er i stand til at komme op med gode bud på, hvordan der kan udvikles et vist økonomisk grundlag på nettet for at drive public service-journalistik, er jeg overbevist om, at støtten til dagbladene med deres satsning på nettet, er givet rigtig godt ud – også fremover,” slutter Erik Bjerager.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også