Ritzau på kundetogt i udlandet

Nyhedsbureauet satser i stigende grad på levering af færdige sider med listestof til udenlandske medier. Foreløbig er Financiel Times og to skandinaviske aviser i hus.
Louise Reseke

Ritzaus forretning inden for levering af færdigsider med listestof ekspanderer uden for landets grænser.

Sidste år vandt Ritzaus Bureau leveringen af børslister til Financiel Times, som Ritzau i dag leverer 400-500 færdige sider til ugentligt. I løbet af 2010 er også den norske avis Aftonposten og den svenske avis Dagens Industri kommet på kundelisten, der får færdige sider med børslister made in Denmark.

"Vi satser nu også på det udenlandske marked, og det er en konsekvens af, at det danske marked ikke er særlig stort," siger direktør for Ritzau, Lars Vesterløkke, der ser et stort potentiale på markedet for listestof, og det vil Ritzau forsøge at tage en del af.

"Markedet er ikke nær så udviklet i Europa endnu, som det f.eks. er i Australien," siger Lars Vesterløkke, der i konkurrencen om de internationale kunder bl.a. har været oppe imod et australsk og et schweizisk bureau. Foreløbig ser det altså ud til, at Ritzau er konkurrencedygtig uden for landets grænser.

"Vi startede med at vinde Financiel Times, hvor vi bl.a. er i konkurrence med et schweizisk bureau, og det er vores indtryk, at vi var billigst og mest effektive. Det hænger vel sammen med, at vi har lang erfaring med levering af færdigsider med listestof f.eks. på tv-stoffet," siger Lars Vesterløkke, der oplever, at avishusene ikke har samme barriere fra over for færdigsider med listestof, som færdigsider med redaktionelt stof, som Ritzau også har forsøgt sig med, men uden held.

I kom ud med et lille overskud i 2009 - hvordan ser jeres udsigter ud for 2010-regnskabet?

"Det er for tidligt at sige endnu, men vores budgetter og prognoser ser fornuftige ud"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også