Færdige nyhedssider fortid på Ritzau

Satsningen på at sælge færdige redaktionelle sider, er ikke blevet en succes for Ritzau, der i stedet prøver med et nyt koncept.
Louise Reseke

Ritzaus satsning på at levere færdige avissider med redaktionelt stof, der blev lanceret sidste forår, er langt fra blevet den succes, som man havde håbet.

"Der har vist sig at være begrænset interesse for den service. Der har været en barriere over for færdigsider med redaktionelt stof, bl.a. fordi man kan stille spørgsmålstegn ved, hvor redigeringsretten i praksis ligger. Det lykkedes ikke at få tilstrækkelig volumen til, at vi kunne holde en tilstrækkelig høj kvalitet og samtidig tjene penge på produktionen" siger Ritzaus direktør Lars Vesterløkke.

MetroXpress: Særpræget forsvandt
Ritzau har siden lanceringen haft Helsingør Dagblad og 24timer som kunder til de færdigredigerede nyhedssider, men begge har nu valgt at stoppe igen. Hos MetroXpress A/S, der udgiver 24timer, må chefredaktør Jakob Høyer konstatere, at samarbejdet ikke kunne holde i længden. Siderne manglede det særpræg og unikke element, der kan tilføres netop i redigeringen af avisen 24timer:

"Vi begynder at redigere og layoute siderne igen selv, så rubrik, underrubrik og billedtekster igen får det rigtige særpræg, så vi sikrer, at 24timer på alle sider er målrettet den voksne læser, der interesserer sig for familie- og forbrugerstoffet," siger chefredaktør Jakob Høyer, der dog ikke opnominerer medarbejderstaben på den konto - de to daglige sider bliver fremover redigeret af det nuværende sekretariat på MetroXpress - evt. med hjælp fra de vikarer, avisen har tilknyttet.

Nyt koncept: Ritzau flex
Erfaringerne har fået Ritzau til at ændre forretningsidéen og i stedet introducere et nyt koncept, Ritzau Flex. Her kan kunderne få leveret digitale pakker med printfærdige nyheder, foto, grafik og tekst. Tanken er fortsat at levere et produkt, der sparer redigeringstid på redaktionerne, men i modsætning til før giver det nye produkt redaktøren større frihed og fleksibilitet til at sætte siderne op selv og dermed fuld kontrol. Salget af det nye koncept er gået i gang, men bliver for alvor først skudt i gang, når Ritzau har fået et nyt redaktionelt system op at køre i midten af september, siger Lars Vesterløkke.

"Vi tror, det er et mere velegnet produkt, der giver redaktøren mere fleksibilitet til at redigere og sammensætte stoffet, men samtidig sparer redigeringstid," siger han.

Ritzaus satser samtidig mere på at finde nye kunder uden for landets grænser inden for levering af færdigsider med listestof som sportsresultater og børslister. Foreløbig er Financiel Times og to skandinaviske aviser kommet på kundelisten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også