“DR1 ender som SVT”

Tv-selskabernes hovedkanaler er på ubrydelig taberkurs, og det svækker råstyrken både for public service og kommerciel tv, lyder advarslen fra IUM.
Per Fanefjord Laursen

De tre gamle hovedkanaler DR1, TV 2 og TV3 er alle på taberkurs, viser en sensommer-status på seerandele.

I august måned har de samlet set afleveret godt fem sharepoint - i forhold til tilsvarende uger i 2009.

De tabte seerandele er bl.a. sivet videre til alle tre SBS-kanaler, der står stærkere - men en del bliver dog i familien på hovedkanalernes søsterkanaler som Ramasjang, DR2 og TV3 Puls.

De tabte fem procent fordeler sig således, at DR1 har mistet 2,73 sharepoint i de seneste fire uger, mens TV 2 afleverer 1,89 og TV3 0,42.

Dermed kommer DR1 svækket ud af sommeren, hvor den næsten 60-årige hovedkanal sank ned under smertegrænsen.

Små kanaler er ikke så små
Ovenstående sharebevægelser er kun for fire uger, men tegner fremtidsscenariet for DR1 og TV 2.

DR1 og TV 2's tab af andele i forhold til 2009 skyldes især lanceringen af det digitale sendenet og Boxer TV i efteråret 2009, der åbnede for forbedret distribution for mange mindre tv-kanaler og søsatte Ramasjang, DR K, m.fl.

“DR1 og TV 2, der kommer fra 100 procent penetration, vil med stor sandsynlighed fortsat tabe andele fremover, fordi andre kanaler øger deres penetration, mens de kommercielle konkurrenter samtidig forbedrer deres indtægtsmuligheder - som omsættes i bedre programmer,” siger Broadcast Researcher Michael Jensen, Mediaedge:cia.

Truet grundstyrke
Broadcast Director Jakob Olsen, Initiative Universal, er direkte bekymret for TV 2's grundstyrke. Den ligger i hovedkanalen, både af hensyn til kampagnedækning til kunderne, men også koncernens cross-promotion, påpeger han.

“Hvis ikke snart der gøres noget ved TV 2's programmæssige indhold, kan det gå helt galt. Hovedkanalen holder lige nu skindet på næsen og mister kun marginal reklamedækningsevne, men det er udelukkende, fordi tv-forbruget igen i 2010 stiger. I det øjeblik den tendens vender, bliver det et alvorligt problem for TV 2.”

Maxus’ TV Director, Jesper Thorhauge, vil ikke ud i en længere rækkende prognose, men konstatrerer:

”TV 2 står over for en stor udfordring med hovedkanalen. De har haft en fantastisk sommer under VM og Tour De France, men det ændrer ikke ved, at foråret var en absolut katastrofe. Med programplanen for efteråret kan man frygte, at efteråret bliver det samme. En indikator, jeg har noteret mig, er, at TV2's store fyrtårn 'Vild med dans' ikke står med det bedste line-up.”

DR1 som SVT
Dele af TV 2's udfordringer er også DR1's. IUM-direktøren forudser, at DR1 ender som SVT i Sverige, der er smallere klassisk public service.

“DR1's seerandel er i lodret fald og nu spares der på bl.a. nyheder og Talent-showet – sidstnævnte er DR1's eneste profilprogram i dette efterår. Efter min mening ender DR som SVT med meget få seere, og en kønsløs profil på et marked, der er 80 procent domineret af de kommercielle kanaler.”

Lille men solid hovedkanal
Situationen for den 22 år gamle hovedkanal, TV3, er derimod anderledes. TV3's hovedkanal er for eksempel ikke ret meget større, målt på share, end sine søsterkanaler, TV3+ og TV3 Puls.

“Vi mener ikke, at TV3 er på taberkurs. Nok har TV3 været en smule ramt af kannibalisering, efter introduktion af sin nye TV3 Puls, men jeg vil ikke overfortolke TV3's helt generelle situation på baggrund af fire sensommeruger, inden stationens profilprogrammer for efteråret er gået i gang,” siger Michael Jensen.

Den tolkning er IUM på linje med. Bureauet minder om, at det for alle tv-selskaber fortsat er en stor fordel at have ét flagskib, som den brede befolkning kan relatere til.

Jakob Olsen er hverken bekymret for TV3 - eller SBS TV for den sags skyld.

“TV3 har år til dato haft en lille vækst, og jeg tror ikke, at TV3 vil opleve fald i indeværende år. Når det er sagt, har TV3 - og kollegaerne hos SBS - den opgave, at de på længere sigt bør differentiere kanalerne yderligere, således at de er stærke på hver sit område – og hver sin målgruppe.”

Kilde: Initiative Universal, Mediaedge:cia, Maxus, Gallup.
Shares angivet i 3+ år - alle kanaler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også