Store magasiner smider 700.000 læsere

Magasinudgivernes prestigetitler har mistet et stort antal læsere i første halvdel af 2010, når man ser på udvalgte livsstilstitler fra Aller, Bonnier og Egmont.
Tine Brødegaard Hansen

Næsten 700.000 læsere har forladt magasinskuden hos de tre største udgivere i første halvdel af 2010 i forhold til samme periode i 2009, når man ser på et udvalg af de største livsstilstitler. Det viser netop offentliggjorte læsertal fra Index Danmark/Gallup.

De tre største tab står Aller-magasinerne Tidens Kvinder (-47,9 pct.), Mad! (-47,9 pct.) og Isabellas (-28,2) for.

Kun fire titler ud af de 20 livsstilstitler, MediaWatch har set på, går frem. Det drejer sig om Q og IN (Aller) samt BoligLiv og Gastro (Egmont).

Det er første gang siden en metodeændring med virkning fra 2009, at det er muligt at sammenligne læsertallene.

"Nedgangen i læsertallene for magasinerne skyldes ikke en metodisk ændring. Det er simpelt hen reelle ændringer i markedet, vi ser afspejlet i tallene," siger Morten Kromann-Larsen, direktør i Gallup.

En forklaring kan være, at folk har holdt igen med forbruget, mener han:

"Når det gælder livsstilsmagasinerne er det en nærliggende hypotese, at tilbagegangen skyldes den generelle krise - at folk ikke på samme måde har overskud til at beskæftige sig med de emner, magasinerne tager op. Men det er ikke noget, vi kan udlede af data," siger Morten Kromann-Larsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også