TV 2 opjusterer

Forbedrede udsigter på tv-reklamemarkedet og salget af BSD sender TV 2's forventninger til 2010's årsresultat i vejret.

TV 2's omsætning er steget på en række områder i første halvår 2010, og det får TV 2 til at opjustere forventninger til årets resultat. Det skriver TV 2 i sin halvårsrapport for 2010.

"Forventningerne til 2010 er forbedrede. Forventningerne til udviklingen i tv-reklamemarkedet er gunstigere end hidtil antaget, hvilket reducerer underskuddet på hovedkanalen. På nichekanalerne forventes et overskud på niveau med 2009. Salget af sendenettet forventes at give en engangsgevinst før skat på over 300 mio.kr.," skriver TV 2.

Tv-reklameomsætningen på 585 mio.kr. er steget med to pct., og tv-abonnementsomsætningen på 323 mio.kr. er steget med otte pct. i 1. halvår 2010. TV 2's omsætning på nettet – primært på bannerannoncer og Sputnik – er noget nær eksploderet med en vækst på 30 procent fra 40 til 52 mio. kr. fra første halvår 2009 til 2010.

Gevinsten fra salget af TV 2's andel af sendenettet, BSD, på 300 mio. kr. skal som tidligere beskrevet bruges til at nedbringe TV 2's gæld på 659 mio. kr.

 

Overskud på 16 mio. kr.
Resultatet for TV 2 Danmark A/S for første halvår 2010 viser samlet et overskud på 16 mio. kr. før skat. Det er et fald i forhold til sidste års overskud på 37 mio. kr. i samme periode.

"1. halvår har været præget af store programomkostninger til bl.a. VM i fodbold, og vi er glade for, at de danske tv-seere foretrak TV 2's dækning af årets største sportsbegivenhed. En anden glædelig udvikling er, at tv-reklameindtægterne har vist en lille stigning på 12 mio. kr. svarende til to procent. Især fra starten af andet kvartal og frem har vi set vækst i reklamesalget, og vores forventninger til 2010 er derfor forbedrede," siger TV 2's adm. direktør, Merete Eldrup i meddelelsen og understreger, at hovedkanalen fortsat giver  underskud - argumentet for, at TV 2 ønsker abonnementbetaling på hovedkanalen.

Hovedkanalen fik i første halvår et minus på 157 mio. kr. før skat - mod et underskud på 143 mio. kr. i samme periode sidste år. Tilsvarende fortsætter nichekanalerne med at give overskud - 157 mio. kr. i første halvår mod sidste års 180 mio. kr. i 1. halvår.

Samlet set havde TV 2-kanalerne (ekskl. TV 2 FILM) en kommerciel seerandel på 55,8 procent i 1. halvår 2010. TV 2 Charlie og TV 2 News har øget deres seerandel, mens den kommercielle seerandel for TV 2's hovedkanal er faldet fra 47,0 til 42,9 procent fra første halvår 2009 til første halvår 2010.

TV 2 kom i 2009 ud med et resultat på minus 15 mio. kr.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også