2010-vækst på 6 procent

Mediemarkedet står til en nydelig vækst i 2010, bekræfter nyeste data fra DRRB.
Per Fanefjord Laursen

De nyeste data fra DRRB's indeks, der indbefatter januar til juli, holder liv i lovende indikationer om et comeback for mediemarkedet.

Nydelig vækst er allerede antydet i halvårs-indekset fra DRRB og prognoser fra både GroupM og Aegis Media.

DRRB-indekset for årets første syv måneder viser en pæn vækst på små seks procent i forhold til de første syv måneder sidste år og en akkumuleret annonceomsætning på 2,4 milliarder kroner hidtil i 2010.

Web og tv
Væksten bliver hovedsageligt trukket af internettet, der vokser 23 procent, og tv, der øger omsætningen med ni procent. Dagbladenes nedtur er samtidig næsten bremset med et indekstal på 97.

Mens fagbladene er 24 procent under sidste års niveau. Det er ildevarslende for kategorien, idet fagbladene også faldt fra 2008 til 2009.

Eksplosiv juli
Den varme sommermåned juli var forbløffende sund for mediebranchen og bidrog til at trække 2010 over 2009-niveau.

Samlet set var omsætningen i juli 28 procent bedre end sidste år, og flere medier viste eksplosiv vækst i sommermåneden - som f.eks. tv, der voksede med 55 procent, og dagblade, der hentede 42 procent flere annoncekroner i forhold til juli 2009. Selv radio nød kraftig medvind med en 45 procents vækst i juli.

Kilde: DRRB

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også