Webdesign: "Grimme" netaviser virker

Både Ekstra Bladet og B.T. fik skældud for det "grimme design", da de redesignede deres netaviser i 2009. Ny analyse viser imidlertid, at begge sites har vundet på det tabloide design.

I 2009 blev bt.dk og ekstrabladet.dk redesignet - begge kraftigt inspireret af Norges største netavis, vg.no, der er en trafiksucces, men som også er udskældt for et uskønt, rodet design med store, understregede rubrikker, masser af farver og et utal af artikelformater.

Godt halvandet år efter de danske tabloidavisers redesign på nettet, viser en ny analyse imidlertid, at designet også har virket i Danmark - særligt for B.T. Læserne kommer oftere tilbage, og når de kommer, klikker de mere rundt på sitet.

Analysen, 'Grimme redesigns virker' er baseret på de officielle trafiktal og er udarbejdet af new media-konsulent Jon Lund.

Bt.dk's redesign - og ca. samtidige redaktionelle oprustning - har gjort brugerne mere loyale over for sitet. Eller mere præcist: hver bruger kommer oftere igen og aflægger 27 procent flere besøg end før redesignet. Redesignet har samtidig gjort bt.dk bedre i stand til at holde på brugerne. Når først brugeren er inde på bt. klikker han/hun igennem 28 procent flere sider end før sitet blev redesignet. Bt.dk er med andre ord blevet mere "sticky".

Udskældt men effektivt
Også ekstrabladet.dk's redesign har sat gang i besøgstallene - dog ikke i samme grad som hos B.T. Hos ekstrabladet.dk gav redesignet en forøget brugerloyalitet på 13 procent og gjorde sitet syv procent mere sticky.

Ifølge Jon Lund spiller det ind på udviklingen i besøgstallene, at B.T. startede fra et langt lavere besøgsniveau end Ekstra Bladet og derfor har haft lettere ved at vinde terræn. Samtidig omlagde B.T. deres redaktioner, så de fik mere fokus på nettet og bedre blev i stand til at udnytte redesignets muligheder.

Begge tabloider har som nævnt haft blikket vendt mod den norske succes VG's netavis i deres redesign.  VG's topchef, Torry Pedersen, har tidligere forklaret, at formålet med det "grimme" design er at bryde den æstetiske pænhed, der måske passer godt til almindelige corporate websites, men som kan virke som en spændetrøje på redaktionelle sites - hvor fleksibiliteten går fløjten, når billeder og tekst ofte skal tvinges ned i samme skabelon. Det gør det svært at "rydde forsiden" på nettet og opnå en fleksibilitet i den redaktionelle prioritering online.



Hele rapporten "Grimme redesigns virker" kan downloades gratis af Mediawatch-abonnenter herunder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også