"... og dét er Grarup danmarksmester i"

Evnen til at tænke i segmenter, koncepter og samarbejdspartnere er noget af det, Lars Grarup vil gøre en forskel med som ny chefredaktør på Politiken, lyder vurderingen.
Louise Reseke

Det er ikke mindst målgruppetænkning, der fremhæves som Lars Grarups "bedste distance", når man taler med forskellige ledere i mediebranchen om, hvad Lars Grarups entré som ny chefredaktør på Politiken kan betyde for avisen.

"Lars Grarup kan komme til at stå for en modernisering af Politiken og også en tiltrængt modernisering. Ikke i betydningen kommercialisering og popularisering, for Lars Grarup er langt mere public service-orienteret, end han fik ry for at være i sin sidste tid i DR (hvor Lars Grarup ofte blev nævnt som den, der stod for den markedsorienterede tilgang til public service-begrebet, mens andre i bestyrelsen hellere så DR som en kulturinstitution end virksomhed, red.). Men en modernisering, hvor man bliver meget mere orienteret mod Politikens målgruppe," siger Arne Ullum, mediedirektør i North Media, der bl.a. udgiver Søndagsavisen, og tidligere programchef i DR. Han tilføjer: 

"Politiken har i for vejen en loyal læserskare, men den kan altid blive bedre, og avisen har stadig et problem med de unge, og det vil være meget spændende, hvis Politiken kan udvikle nye koncepter, der f.eks. kan gå ind og fange de kulturradikale unge.”

Nedbrydningen er i gang
Arne Ullum ser samtidig ansættelsen som bevis på, at nedbrydningen af de tidligere faggrænser mellem platformene, er vældig godt i gang.

”Politikens ansættelse af Lars Grarup er lige som ansættelsen af Mette Davidsen-Nielsen på Information udtryk for, at den gamle opdeling mellem avis og tv-chefer er aflivet. I dag er en mediechef en, der først og fremmest har forstand på at målrette medieprodukter til forskellige brugere, og dét er Lars Grarup danmarksmester i,” siger Arne Ullum.

Grarup er brugerorienteret
Også adm. direktør i Ritzaus Bureau og tidligere programdirektør i DR, Lars Vesterløkke, fremhæver Lars Grarups kompentence og erfaring med den brugerorienterede tilgang til medieproduktion.

”I DR har man en lang tradition for at arbejde med målgrupper og målrette udbuddet til flere segmenter, både når det gælder indholdet og produktionen. Det har DR været bedre til end de fleste aviser, og den udvikling har Lars Grarup været en stor del af. Samtidig har han meget og god erfaring med at brande de kanaler, han har haft ansvar for igennem tiden - og begge dele tror jeg kan løfte Politiken," siger Lars Vesterløkke, der også drager en parallel til Information, der i september også får en ny topchef med en fortid i DR i skikkelse af Mette Davidsen-Nielsen.

"De kan begge to lidt af det samme og derfor bliver det rigtig spændende at følge begge aviser – og deres ansættelser viser, at der ikke længere er noget, der kun hedder ”avisbranchen”, nu er det hele mediebranchen,” lyder det fra Lars Vesterløkke.

Ingen vilde eksperimenter
Spørger man en af Lars Grarups tidligere ansatte i DR, Nicolai Porsbo, der er chef for dr.dk, kan Lars Grarup netop være med til at nedbryde grænserne mellem platformene endnu mere.

"Lars Grarup er indholdsmand, og hans store styrke ligger i at kunne fornemme, hvor flertallet af brugerne er på vej hen. Derfor tror jeg ikke, vi vil se nogle vilde eksperimenter, men derimod nogle spændende nye koncepter fra Politiken. Lars Grarup er meget dygtig til at tænke i levende billeder, og selvom udviklingen inden for web-tv er godt i gang, så er den helt rigtige model ikke rigtig fundet endnu, og der kan man også forestille sig, at Lars Grarup kan tænke det videre," siger Nicolai Porsbo.

"DR dygtigst til net-indhold"
I mediebureauverdenen, hvor webtv stadig er et meget lille marked, kan Uffe Henriksen, der er Business Development Director i Aegis Media Nordic, også se muligheder for Politiken i at få en tidligere tv-chef inden for murene.

"Det gælder for alle netmedier og især for dagbladene, at det er svært at få høj nok kvalitet ind i indholdet især på web-tv. Kvaliteten er den helt stor udfordring – ikke mindst i forhold til at få annoncørerne med. Markedet er stadig meget lille - men rent strategisk meget spændende. DR har været den dygtigste tv-station til at levere indhold på nettet, så her kommer Lars Grarup med den helt rigtige baggrund. Jeg tror også, at dagbladene er nødt til at satse meget på indholdssamarbejder med erfarne aktører fremover, fordi de får svært ved at producere indhold nok selv til f.eks. webtv. Set i den sammehæng kommer Lars Grarup nok også med en telefon fuld af interessante telefonnumre," siger Uffe Henriksen. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også