Engelsk fodbold kan konkurrere med dansk

SBS TV's weekenddebut på udvidet dækning af den bedste engelske fodboldliga leverede moderate seertal. Men de nye seere, der kom til, var rigeligt til at løfte 6’eren til en stærkere position. 6’eren, der er SBS' hovedkanal for Premier League-kampene, gik i weekenden fra en share på 3,1 procent til 3,9 procent (kommerciel share, 15-50 år) - eller en vækst på 24 procent.
Per Fanefjord Laursen

SBS TV's weekenddebut på udvidet dækning af den bedste engelske fodboldliga leverede moderate seertal. Men de nye seere, der kom til, var rigeligt til at løfte 6’eren til en stærkere position.

6’eren, der er SBS' hovedkanal for Premier League-kampene, gik i weekenden fra en share på 3,1 procent til 3,9 procent (kommerciel share, 15-50 år) - eller en vækst på 24 procent.

Vigtig satsning
Tv-selskabets har ikke lagt skjul på, at den nye omfattende dækning af Premier League er blandt efterårssæsonens klart vigtigste satsninger for SBS. De første seertal indikerer, at den engelske bold kan give et godt afsæt i forhold til at styrke 6'erens kommercielle rolle.

6’eren viste lørdag Chelsea - West Bromwich, som fik 34.000 seere - mens opgøret Aston Villa-West Ham blev set af 43.000 seere.

SBS var ikke uheldige med, at netop to danskerklubber - Arsenal og Liverpool med Niclas Bendtner og Daniel Agger - mødtes søndag, og det ekstra element kunne tiltrække 73.000 seere.

“Den første weekend bekræfter os i, at der er potentiale i massiv dækning af engelsk topfodbold, også i konkurrence med danske kampe,” siger informationschef Jesper Jürgensen, SBS TV, med reference til, at 6’eren havde konkurrence fra nogle af Superliga-udbudene. Samme søndag havde Randers-Lyngby 87.000 seere på TV 2 Sport, mens Canal 9 hentede 39.000 seere på FCK-FCN.

Lille weekend løft
6’eren er en ren mandekanal, og i sin primære målgruppe steg sharen fra 3,9 til 5,4 procent. 6’eren lå dermed højere i weekenden, end både TV 2 Sport og Discovery Channel.

På koncernniveau blev weekendens resultat, at SBS TV samlet set øgede sharen med fem procent i forhold til sidste weekend, og med 20 procent sammenlignet med en gennemsnitlig weekend i år. (15-50 år)

MEC: Gi det tid
Alt i alt en brugbar smagsprøve på, hvad en fuld satsning på engelsk fodbold kan gøre for SBS TV. Det anerkender Mediaedge:cia - dog uden at være imponeret.

“73.000 seere til en topkamp, som SBS og andre medier har brugt meget tid på at promovere, p.g.a. Christian Poulsens mulige debut, er ikke mange. Til sammenligning havde 6'eren 210.000 seere til El Classico i april måned i år. Men seerne har været vant til, at Premier League-kampe var gemt væk på Canal Plus, og det tager tid at vænne folk til at tune ind på 6'eren midt på eftermiddagen lørdag og søndag. Og så mangler vi jo at se en mandagskamp i primetime,” siger Broadcast Researcher Michael Jensen.

SBS TV's konkurrent, når det specifikt gælder Premier League, er ‘TV 2 Sport Premier League’, der har highpay-rettighederne til ligaen, men som er fokuseret på abonnementssalg og ikke måler seertal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også