Svensk mediemarked på comeback-kurs

Svenske medier har kurs mod bedre tider på alle platforme - mens det norske marked er længere tid undervejs, viser GroupM's nyeste prognose for det nordiske mediemarked. I Sverige spås den medieomsætning, der går via mediebureauerne, at vokse med hele 7,7 procent i 2010 og 4,5 procent i 2011. I Norge bliver der i 2010 mere tale om at stabilisere nedgangen med et fald på 0,2 procent. Først i 2011 kommer der luft under vingerne, og markedet ventes at vokse 3,7 procent.
Per Fanefjord Laursen

Svenske medier har kurs mod bedre tider på alle platforme - mens det norske marked er længere tid undervejs, viser GroupM's nyeste prognose for det nordiske mediemarked.

I Sverige spås den medieomsætning, der går via mediebureauerne, at vokse med hele 7,7 procent i 2010 og 4,5 procent i 2011. I Norge bliver der i 2010 mere tale om at stabilisere nedgangen med et fald på 0,2 procent. Først i 2011 kommer der luft under vingerne, og markedet ventes at vokse 3,7 procent.

Afdæmpet online vækst
Digitale medier - hovedsageligt drevet af online – vil udvise en mere afdæmpet vækst i både Norge og Sverige i forhold til Danmark, vurderer GroupM.

Men annoncevækst loves der naturligvis for digitale medier - 10,2 procent i Sverige i år og 6,3 procent i Norge. Den moderate vækst fortsættes i 2011 med 8,7 procent i Sverige og 10,2 i Norge.

Flere annoncer til svenske aviser
Aviserne har væsentlig bedre udsigter i Sverige end i Norge. De står ifølge GroupM til en annoncevækst på 4,2 procent i år - i Norge er forventningen derimod et minus på 3,5 procent. Udsigten for 2011 er i Sverige et plus på 1,9 procent og to procent i nabolandet, Norge.

GroupM's tiltro til tv-mediet i Sverige er særligt stærk. Tv ventes et markant comeback med en vækst på 14,2 procent i år og 5,9 procent næste år. I Norge hedder tallene for 2,5 procent i 2010 og i 2011 4,0 procent.

For magasin-kategoriens vedkommende er Sverige også mere lovende - med udsigt til en vækst på 3,3 procent i år og 2,5 procent i 2011.

Sammenlignet med Danmark er kommerciel radio nærmest et andet medie i Sverige og Norge, hvor der er nydelige vækstforventninger både til i år og 2011 for begge lande. Svensk kommerciel radio spås således en 6,7 procent vækst i år.

GroupM har også udstukket en ganske positiv prognose for medierne annonceomsætning i Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også