Superliga: TV 2 Sport advarer mod ny priseksplosion

Mens konkurrenterne hos SBS TV overvejer, om Pokalfodbolden er investeringen værd - tøver TV 2 Sport, når det gælder Superligaen. Kanalen har endnu ikke taget stilling til, hvorvidt man vil afgive et bud på topfodbold næste gang.
Per Fanefjord Laursen

Mens konkurrenterne hos SBS TV overvejer, om Pokalfodbolden er investeringen værd - tøver TV 2 Sport, når det gælder Superligaen. Kanalen har endnu ikke taget stilling til, hvorvidt man vil afgive et bud på topfodbold næste gang.

Superliga-rettighederne, inklusive Pokalturneringen, blev solgt for i alt over én mia kr. ved sidste udbud i 2007. Det var en stigning på hele 45 procent siden udbuddet tre år tidligere. Det dramatiske prishop skyldes dog delvist, at rettighederne blev splittet op og solgt i pakker.

Da Superligaen for første gang blev handlet åbent i 1998, købte TV3 rettighederne for en pris på 300-400 mio. kr.

Derfor påpeger TV 2 Sports direktør Claus Bretton-Meyer, at prisen for Superliga-rettigheder i hvert fald har nået et niveau, som ikke bør stige yderligere.

“Prisniveauet har toppet, og fodboldens prisudviklingen overstiger langt samfundets generelle prisudvikling. Derfor siger jeg, at uden forbedringer af fodbolden som tv-produkt, er det ikke realistisk at fortsætte på den måde,” siger han. Samfundspriserne er steget med 22 procent siden 2000.

“Hvorvidt vi byder på Superliga igen om to år, er ikke afgjort,” siger Claus Bretton-Meyer, der dog tilføjer, at han er tilfreds med den investering, man gjorde på rettighedsauktionen i december i 2007.

“De tre ugentlige kampe, vi har købt, har vi eksklusivt, og det er o.k. for os.”

Canal9: Stor værdi
Det er til gengæld temmelig sikkert, at konkurrenten Canal9 vil melde sig og byde ind på Superligakampe næste gang - og så er det selvfølgelig spørgsmålet om TV 2 Sport kan tillade sig at holde sig helt væk.

“Det er svært at spå, men lige nu kan jeg ikke se nogen grund til, at vi ikke vil byde,” siger pressechef Charlotte Repholtz, Canal9.

For Canal9 har to ugentlige Superliga-kampe nærmest været kanalens eksistensberettigelse.

Ifølge pressechefen har Canal9 haft fuld udnyttelse af den underholdnings-, sports- og brandværdi, som den danske topliga repræsenterer.

“Vi oplever, at interessen for Superligaen er steget de seneste år. Rent sportsligt synes jeg, at de fodboldmæssige kvaliteter, der vises på de danske Superligahold bestemt heller ikke er "for faldende" - tværtimod. Rent brandmæssigt er den eneste ændring navnet fra SAS-Ligaen til Superligaen - og det har vi hidtil heller ikke oplevet som noget negativt.”

Charlotte Repholtz understreger, at Canal9 er en sports- og underholdningskanal, og derfor er fodboldrettigheder som Superliga, VM-fodbold, EM og potentielt f.eks. Champions League, selvsagt uhyre vigtige, gerne kombineret med Bundesliga- og Champions League rettigheder i håndbold.

Canal9 ramte sine foreløbige seerrekord under sommerens fodbold-VM med mere end 365.000 seere til semifinalerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også