TV 2 gav DR1 sommerbaghjul

DR1 står svækket, efter hovedkanalen i juli nærmest blev tromlet ned af TV 2's sportslige tiltrækningskraft.
Per Fanefjord Laursen

Den kommercielle del af tv-markedet har næppe grund til at klage over hård konkurrence fra DR i sommeren. Hovedkanalen, DR1, stod rekordsvagt i juli måned, viser nyt et kig på månedens shares, foretaget af Mediaedge:cia.

DR1's share blandt alle danskere (3 år plus) var rekordlav i juli med en seerandel på 15,4 procent mod 18,7 procent i den næstdårligste måned, som var juni 2010.

TV 2 havde i juli måned en seerandel næsten tre gange så høj som DR1. DR1 blev hårdt ramt af, at meget lykkedes for TV 2 – ikke mindst det faktum, at TV 2 havde langt flere, meget sete VM kampe end DR1 - og så Tour de France.

”Juli 2010 blev særlig dårlig for DR1 i forhold til en normal juli, fordi TV 2 fik en forrygende periode med både mange afgørende VM-kampe og en succesfuld Tour de France. Da seerprofilerne på DR1 og TV 2 ligner hinanden, tager de to hovedkanaler typisk først andele fra hinanden, før andre kanaler kommer i spil,” siger Broadcast Researcher Michael Jensen, der påpeger, at DR1 ikke har haft det store at byde ind med i juli måned.

VM og Tour’en
Dykker man ned i tallene, der giver den ulige sharefordeling, fremgår det, at de mest sete programmer på DR1 har været 'Sommervejret', TV Avisen og ’Aftentour’, og intet program har ramt mere end 720.000 seere. Kun DR programmer som 'Flådens historie' og Barnaby, har formået at få mere end 600.000 seere.

Til sammenligning havde TV 2 over 30 programmer med mere end 720.000 seere. Men TV2's sharestyrke er dog primært drevet af timelange, meget sete VM fodboldkampe og fyldig dramatisk Tour de France dækning samt Nyhederne og regionalprogrammer.

TV 2's satsning i år med at fastholde rigtigt morgen-tv i perioden har også gjort sit til at presse DR1's share.

Lav opbakning fra de yngre
DR TV går samlet set tilbage med 0,2 procentpoint, sammenlignet med juli måned 2009 – på trods af at DR har langt flere kanaler at gøre godt med.

DR K, HD og Ramasjang, der udgør en forstærkning i juli i forhold til 2009, havde en seerandel på 3,6 procent, og DR2 og DR Update gik også en anelse frem, men det var ikke nok at kompensere for hovedkanalens tab på 4,3 sharepoint.

DR er afhængig af en loyal ungdom, der skal være licensbetalere hele livet, men i den yngre befolkningsdel på 21-50 år ramlede DR1 i juli ned på en 12 procent share - et pænt stykke under den hidtidige bundrekord på 15,1 procent.

Læs også mediedirektør Mikael Kambers kommentar til sommerseningen her.

Kilde: Gallup, Mediaedge:cia

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også