Magasin-gigant vil være mindre annonceafhængig

I USA får forbrugerne kastet kvalitetsmagasiner i nakken til ingen penge. Et års abonnement på Vouge eller Vanity Fair kan fås for ned til 12 dollar - eller omkring 70 kroner. Det har kunnet lade sig gøre fordi, annoncørerne traditionelt har flokkedes om de glossede titler. Men de tider har krisen taget, og nu tror de færreste på, at annoncemængden nogensinde kommer tilbage på sit gamle niveau. I mellemtiden har nettet nemlig gjort indhug i de trykte magasiners annoncører.
MediaWatch

I USA får forbrugerne kastet kvalitetsmagasiner i nakken til ingen penge. Et års abonnement på Vouge eller Vanity Fair kan fås for ned til 12 dollar - eller omkring 70 kroner.

Det har kunnet lade sig gøre fordi, annoncørerne traditionelt har flokkedes om de glossede titler. Men de tider har krisen taget, og nu tror de færreste på, at annoncemængden nogensinde kommer tilbage på sit gamle niveau. I mellemtiden har nettet nemlig gjort indhug i de trykte magasiners annoncører.

Nu har magasinudgiveren Condé Nasts adm. direktør Charles S. Townsend fået nok:

"Vi har været åbenlyst afhængige af annoncer som den turbine, der driver dette sted, og det er en meget, meget risikofyldt model, når vi er ved at lægge recessionen bag os," siger Charles H. Townsend til nytimes.com.

70 procent af Condé Nasts indtægter kommer fra annoncørerne, derfor er planen nu at udvikle "et mere effektivt finansielt forhold til forbrugeren," lyder det fra Townsend, der ønsker, at Condé Nast får færre af deres indtægter fra annoncørerne og flere fra forbrugerne via såvel de trykte magasiner som digitale platforme.

Jeff Jarvis har to ord til mediechefen: "Good luck". Han er medieblogger og forfatter til bogen 'What Would Google Do?'.

Problemet er, at når forbrugerne i lang tid har vænnet sig til at betale meget lidt for printprodukterne og intet for de forskellige websites, bliver det svært at vænne dem til det modsatte, når der samtidig er sket en eksplosion af gratis indhold særligt på nettet, skriver Jeff Jarvis på sin blog.

Magasinerne har levet højt på, at der var et begrænset udbud af medier til både annoncører og læsere. Nu er der et utal.

I stedet foreslår Jeff Jarvis, at Condé Nast og lignende selskaber skal sælge nogle af de ting, som de viser i magasinerne via onlineshops. Og det ville have været oplagt for Condé Nast at købe luksusdesigner-shoppen 'Net-a-Porter', mener Jeff Jarvis.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også