”DAB-markedsføring er DR's ansvar”

DR's generaldirektør Kenneth Plummer er enig med Anker Brink Lund, når han peger på markedsføringen af DAB som en af radiomediets helt store udfordringer. Derfor vil DR iværksætte en række kampagner, der forhåbentlig vil få flere danskere til at bruge DAB, siger han:
Christian Grunert Pedersen

DR's generaldirektør Kenneth Plummer er enig med Anker Brink Lund, når han peger på markedsføringen af DAB som en af radiomediets helt store udfordringer. Derfor vil DR iværksætte en række kampagner, der forhåbentlig vil få flere danskere til at bruge DAB, siger han:

”En DAB-radio koster i dag ikke alverden. Det er afgørende, at vi får fortalt danskerne, hvilke muligheder de har med DAB. Lytterne må ikke være i tvivl om, at de kan få dækket alle deres behov, og lidt til, på DAB,” siger Kenneth Plummer.

Men er det da kun DR's ansvar at få udbredt kendskabet til DAB?

”DR er medlem af DAB Danmark (brancheorganisation, der består af producenter, distributører, forhandlere og radiostationer, red.), så derfor har vi selvfølgelig et stort ansvar. Vi betragter os selv som bannerfører for det her projekt”.

I sin ugentlige medieklumme i Berlingske Tidende kritiserede professor i medieledelse, Anker Brink Lund, i onsdags DRs indsats på DAB-området. DR bliver nødt til at tilføre flere ressourcer til det redaktionelle indhold, og så skal befolkningen have mere information om DAB, skriver han.

Kampagner på vej
DR's bestyrelse vedtog i juni at afsætte penge til en kampagne over de næste halvandet år, for at få flere danskere til at høre digital radio på DAB. Kampagnen gennemføres efter samme succesfulde opskrift, som blev anvendt op til lukningen af det forældede analoge tv-signal.

En afgørende hindring, i forhold til at få gjort en ende på det også forældede FM-signal, er ifølge Brink Lund den manglende digitale radio i bilerne, men det er der også en nem løsning på, mener Plummer:

”I dag kan man for ganske få penge købe sig en adapter til bilen,” siger han.

Fokus på formidling
DR risikerer at miste trofaste kernelyttere, hvis de ikke forbedrer indholdet på DAB, skriver Brink Lund i sin medieklumme. Men Brink Lund kan være ganske rolig, siger Kenneth Plummer:

”Ganske vist taber vi en FM-kanal, men jeg mener, at det vil komme lytterne til gode, for nu kommer vi til at bruge rigtig mange ressourcer på at styrke indholdet på DAB, også mere end vi gør på P1 og P2 i dag. Indtil nu har de fleste DAB-kanaler kun været musik uden vitaminer. Nu vil vi fokusere på at få opprioriteret bl.a. formidlingen med nogle gode og nærværende værter,” siger Kenneth Plummer.

Bestyrelsen har også besluttet, at selvom DR mister FM4-kanalen, og dermed P2, vil man alligevel bevare P1’s kanalprofil med tale- og oplysningsradio, nyheder og baggrund på FM-kanalen, når kanalen kommer til at dele frekvens med den klassiske musik.

”Samtidig oprettes der også henholdsvis en 24-timers P1-kanal og en 24-timers P2-kanal på DAB,” siger Kenneth Plummer.

Reorganiseringen af DRs radiokanaler træder i kraft, så snart den nye radiokanal, der skal sende på P2-frekvensen, er klar til at gå i luften. Indtil da sender P1 og P2 som vanligt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også