Stofa-salg kan skærpe konkurrencen

Nordens største børsnoterede kapitalfond Ratos meddelte igår, at selskabet har købt Telia Stofa A/S for 1,1 milliarder danske kr. Stofa-ledelsen forventer, at salget betyder, at selskabet bliver en mere kompetent spiller på det danske marked for tv, bredbånd og telefoni.
Per Fanefjord Laursen

Nordens største børsnoterede kapitalfond Ratos meddelte igår, at selskabet har købt Telia Stofa A/S for 1,1 milliarder danske kr.

Stofa-ledelsen forventer, at salget betyder, at selskabet bliver en mere kompetent spiller på det danske marked for tv, bredbånd og telefoni.

Hos den store konkurrent, YouSee, vurderes det, at Stofa hele tiden har været drevet som en relativt selvstændig enhed, og at den tidligere ejer, Telias, ejerskab ikke har haft den store betydning for virksomhedens daglige drift.

“Stofa er i forvejen en veldrevet virksomhed, der har stærke relationer til en række store antenneforeninger. Disse relationer er på mange måde kernen i Stofas forretning, og de påvirkes formentlig ikke af salget. Når det er sagt, er det vores egen erfaring, at kapitalfondsejerskab kan skabe et nyt momentum. Så Stofa kommer nok endnu mere op på tæerne,” siger vicedirektør Ulf Lund.

Hos BoxerTV er man enig i, at Stofa står styrket, men det tager man med ro, for Stofa betragtes ikke som en konkurrent for Boxer - udbyderen af digitalt betalings-tv på sendemaster.

“Hvorvidt det nye ejerskab vil styrke Stofa eller ej, må tiden vise. Det afhænger af, hvor dygtigt selskabet bliver ledet fremover. Men vi ser ikke ejerskiftet som noget, der markant ændrer brancheforholdene,” siger Steen Ulf Jensen, direktør Boxer TV.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også