Nickelodeon i den gule trøje

Nickelodeon, der har sendt til Danmark siden januar 2009, kom ud af juni måned som den største kommercielle børnekanal i aldersgruppen 4-11 år - målt i tidsrummet 6.00 til 19.00, hvor alle børnekanaler sender i Danmark. Nickelodeon leverede en kommerciel seerandel i målgruppen på 36 procent, mens de andre reklamebærende konkurrenter Cartoon Network og Disney XD henholdsvis havde en seerandel på 34 procent og 29 procent. Boomerang tiltrækker 1,5 procent.
Per Fanefjord Laursen

Nickelodeon, der har sendt til Danmark siden januar 2009, kom ud af juni måned som den største kommercielle børnekanal i aldersgruppen 4-11 år - målt i tidsrummet 6.00 til 19.00, hvor alle børnekanaler sender i Danmark.

Nickelodeon leverede en kommerciel seerandel i målgruppen på 36 procent, mens de andre reklamebærende konkurrenter Cartoon Network og Disney XD henholdsvis havde en seerandel på 34 procent og 29 procent. Boomerang tiltrækker 1,5 procent.

"Sharefordelingen blandt børnekanaler i 4-11 år er i høj grad interessant for annoncører med børnefokus, og dem er der mange af - specielt op til jul. Men 'børneomsætningen' fylder relativt lidt i den samlede tv-omsætningen, bl.a. fordi udbuddet af ratings er lavt. Og det skyldes meget stærke ikke-kommercielle kanaler - Ramasjang og Disney," siger Broadcast Director Jakob Olsen, Initiative Universal.

Tv-markedets førende børnekanal 'DR Ramasjang' er som bekendt uden reklamer og er ikke indregnet. Det gælder også en anden stærk aktør - Disney Channel.

Dansk programmering
Rekorden for Nickelodeon skyldes ifølge kanalen selv profilerende programmer som ”SvampeBob Firkant”, ”Pingvinerne fra Madagascar”, m.fl.

Resultatet skal også ses i lyset af, at Nickelodeon er den eneste kommercielle børnekanal, der ikke er et nordisk feed, men er helt målrettet de danske børn. Dermed behøver Nickelodeons programplan ikke at tage hensyn til seervaner i resten af Norden.

En anden del af forklaringen handler om god distribution.

Nickelodeons danske udgave kan modtages i YouSees fuldpakke, Stofa TV og i udvalgte antenneforeninger, hvor den sender dagligt kl. 5-19. Nickelodeon kan også ses på Boxer TV og hos Canal Digital og Viasat samt på fiber og bredbånd gennem TDC TV, Telia TV, Dansk Bredbånd og Smile Content.

Nickelodeon sender tegneserier, drama, komedier og programmer for førskolebørn. Alle programmer er på dansk.

Kanalen ejes af MTV Networks, der i Danmark distribuerer MTV, Vh1 samt Nickelodeon.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også