DRRB: TV er topscorer

Maj bragte milde vinde over annoncemarkedet, der voksede med 23 pct. sammenlignet med samme måned i 2009. Tv tog det største hop med en vækst på 47 pct.
Tine Brødegaard Hansen,Per Fanefjord Laursen

Salget af tv-reklamer steg med 47 pct. i maj sammenlignet med maj 2009. Fra januar til maj ligger tv på mere beskedne syv pct. over omsætningen sidste år, men tendensen fra april, hvor krisetegnene ebbede ud, lader til at holde i maj.

Det viser de seneste tal fra DRRB (Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening), der måler den del af annonceomsætningen, der går via mediabureauerne.

Vent med champagnen
Broadcast Director Jacob Olsen, Initiative Universal, er ikke i tvivl om, at mediemarkedet er på vej retur, men han vil dog gerne se nogle positive tal for efteråret, før armene kommer helt i vejret.

"De nye indeks er fine, men lad os slå koldt vand i blodet. For tv’s vedkommende, er der tale om skæv periodisering, eftersom mandag den 31. maj er første uge i stationernes juni-booking, og jeg gætter på, at alle de kampagner, der starter denne dag, tæller med hos DRRB. Så når juni tallene kommer, falder vi nok ned igen."

Omsætning fire pct. op
Pengene sad generelt lidt løsere hos annoncørerne i maj, hvor den samlede annonceomsætning for år til dato i maj var fire pct. højere end i 2009 og alene i maj var 23 pct. højere.

På vinderskamlen er ud over tv også internet (+39 pct.), outdoor (+22 pct.) samt magasiner og ugeblade (+14 pct.).

Magasiner og ugeblade lå i april i indeks 90, dvs. ti pct. under niveauet for april 2009 og halter stadig ni pct. efter 2009, når man sammenligner annonceomsætningen for januar til maj i år med sidste år.

Bundskraberne i maj, når det gælder annoncekroner, er biograf (-53 pct.), radio (-32 pct.) og fagblade (-26 pct.).

Dagbladene og ugeaviserne mærker endnu ikke nok til, at krisen letter. Deres annonceomsætning ligger i maj otte pct. under niveauet for sidste år. De kommende sommermåneder vil næppe øge deres omsætning, fordi den generelt falder i takt med at læserne - og annoncørerne - tager på ferie.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også