Altinget.dk: Rebellen er blevet voksen

Da Altinget modtog årets Anders Bording Mediepris, der uddeles af Danske Specialmedier, var det ikke bare en anerkendelse fra kollegerne, men også en markering af, at internet-rebellen efter ti år i iværksætterbanen er ude over etableringsfasen - og ved at blive voksen.
Louise Reseke

Da Altinget modtog årets Anders Bording Mediepris, der uddeles af Danske Specialmedier, var det ikke bare en anerkendelse fra kollegerne, men også en markering af, at internet-rebellen efter ti år i iværksætterbanen er ude over etableringsfasen - og ved at blive voksen.

"Jeg vil godt gå så langt som til at sige, at for første gang i de ti et halvt år, jeg har været i gang her, står vi rigtig i en modnings- og driftsfase.Vi er i løbet af det seneste år gået fra at være hardcore, innovative, risikobetonede iværksættere til at være noget mere i driftsmode," siger Rasmus Nielsen, direktør, chefredaktør og grundlægger af netavisen, der skriver politisk stof til abonnenter i det offentlige og private, som har brug for at følge de politiske beslutninger - udviklingen i lovgivningen og den politiske debat på deres fagområde.

"Man kan sige, at rebellerne, som jeg tilhører, har tabt lidt plads til de mere påholdende, driftssikre bogholdere. Men det vi laver, det virker. Vi har det rigtige koncept, teknik og forretningsmodel. Derfor skal vi ikke ødelægge noget for os selv ved at være overinnovative. Vi er stadig fremme i skoene og nu modnes nettet og betalingsmodellerne, og vi modnes også og bliver umærkeligt bedre og bedre og dækker bredere og dybere," siger Rasmus Nielsen.

Går efter vækst
Dermed er det dog ikke slut med at føje nye portaler til altinget.dk, for selvom Rasmus Nielsen principielt kunne mere end halvere medarbejderstyrken og antallet af portaler og leve fint at det - så er det ikke meningen med det hele.

"Vi går efter vækst og efter at dække hele den politiske palet - dels fordi der er synergi imellem portalerne, men også fordi vi er mere attraktive for et partnerskab med et stort omnibus-medie, når vi har en hel palet af fagpolitiske områder. Vi har tidligere gennem fem år haft partnerskabet med tv2.dk, og vi vil gerne have et partnerskab af den type igen. Derfor vil vi gerne søsætte og opretholde portaler, som måske isoleret set og i værste fald giver underskud, men som sammen med andre bidrager til vores økonomi," siger Rasmus Nielsen, der vurderer, at Altinget foreløbig er 2/3 af paletten rundt rent redaktionelt.

"Men så kan man overveje andre forretningstiltag som opkøb, rejser, konferencer, bøger, osv.," siger Rasmus Nielsen, der også har andre interesser i et partnerskab - nemlig, at Altinget kan øge sit medietryk.

"Vi er små i medietrafik, fordi vi har betalingsmur og derfor ikke så meget trafik. Der er f.eks. DR og JP langt større og har flere muskler. Selvom vi har 35-40 % trafikvækst årligt, så er det ikke en kamp man kan tage op alene - den er man nødt til at tage op med et stort medie i et partnerskab".

Internetland stadig uindtaget
Rasmus Nielsen repræsenterer foreløbig det eneste medie, der har søgt foretræde for Folketingets Kulturudvalg for at tale netmediernes sag op til de kommende mediestøtteforhandlinger i forbindelse med efterårets finanslovsforhandlinger.

"Der er stadig en kamp, der handler om at indtage internetland - som en cowboy i indianerland - og det er selvfølgelig svært for os at se på, at dagbladene kan indtage det land i kraft af deres mediestøtte - i stedet for de rigtige internetiværksættere. Det er dybt problematisk, for ærlig, innovativ forretning skaber langt mere langsigtet værdi for et samfund end opretholdelse af usunde, statstøttede brancher," siger Rasmus Nielsen, der mere end at sole sig i klapsalver over at have udviklet en forretningsmodel, der beviseligt kan tjene mediepenge på nettet - undrer sig over, hvorfor banen stadig er så forholdsvis fri for medie-iværksættere online.

De store har ikke forsøgt
"Vi har været i gang med betaling for online-indhold siden 2002, og set fra mit bord har betalingsvilligheden altid været derude, den er bare ikke blevet udnyttet. Jeg synes slet ikke, de store mediehuse har forsøgt på det, og der er utrolig få specialiserede indholdstilbud, der opkræves betaling for," siger Rasmus Nielsen, der tror, det hænger sammen med, at mediehusene har været vant til omsætninger i en hel anden størrelsesorden end de ti mio. kr., som altinget.dk f.eks. omsætter for.

Rasmus Nielsen tror dog også, at der vil komme en opblomstring af specialiserede brugerbetalte netmedier - ikke mindst i takt med, at internettet er brudt ud af rollen som stedbarn blandt medieplatformene - og det er blevet lige så "fint" at drive journalistisk virksomhed online som på f.eks. print.

"De sidste to år er online vokset markant i prestige og har muligvis endda passeret de trykte medier i prestige - med undtagelse af de tre store dagblade. Og dog: I går skulle min kone købe Politiken i Brugsen i Gudhjem, og den 15-årige pige ved kassen sagde: "Hvad er det?" Men vi mærker f.eks, at de unge vil hellere i praktik hos os end på regionalaviserne. Altinget.dk er en klassiker, fordi den bygger på en motor mellem den lovgivende og udøvende magt. Det er en motor, som drives af demokratiet, og omvendt er vi i al beskedenhed med til at holde demokratihjulet i gang."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også