SBS TV og Radio i strategisk samarbejde

Den nye SBS-struktur, der blev offentliggjort i sidste uge, indfører én  ledelse i hvert land og er et opgør med en tidligere lidt akavet struktur, hvor radiodelen af historiske årsager lå ved siden af tv.

Den nye struktur er implementeret ovenfra, men giver god mening, når det nu skulle være, vurderer Henrik Ravn. Han bliver fremover leder af hele SBS i Danmark, mens Frederik Meyer leder radiodivisionen. Den nye organisering betød samtidig, at SBS' internationale radiochef Eric Hansens job blev nedlagt.
Per Fanefjord Laursen

Den nye SBS-struktur, der blev offentliggjort i sidste uge, indfører én  ledelse i hvert land og er et opgør med en tidligere lidt akavet struktur, hvor radiodelen af historiske årsager lå ved siden af tv.

Den nye struktur er implementeret ovenfra, men giver god mening, når det nu skulle være, vurderer Henrik Ravn. Han bliver fremover leder af hele SBS i Danmark, mens Frederik Meyer leder radiodivisionen.

Den nye organisering betød samtidig, at SBS' internationale radiochef Eric Hansens job blev nedlagt.

Hvad betyder det på kort sigt, at radio og tv vil stå tættere sammen i Danmark?

"Det er ikke et stort synergiprojekt, men en strategisk rigtig øvelse. Derfor er der ikke mange planer klar lige nu. Heller ikke store besparelser. Radioen var i øvrigt også gennem en større runde sidste år. Når det er sagt, er der åbenlyse forhold, som vi ændrer. Noget af det mest indlysende er, at Voice TV inddrages 100 procent i tv-aktiviteterne - det giver især mening i forholdet omkring afviklingen fra London".

Hvor tit vil tv og radio mødes og tale fælles projekter?

"Jeg har haft en udmærket løbende dialog med Eric Hansen og Frederik Meyer, men nu bliver kontakten tættere og hyppigere. Jeg forventer, at Frederik Meyer og jeg vil mødes hver 14. dag."

Der synes at være utallige muligheder for, at tv-kanalerne og radiokanalerne løfter i fællesskab, indenfor presse, cross-promotion, salg, måske indhold, og især online?

"Der masser af muligheder, som dem du nævner, og det vil vi nu se nærmere på. Vi har et samarbejde på annoncesalg, og det skal udvides, hvor det giver mening. Men det gør det ikke nødvendigvis overalt, for tv og radio sælger på forskellige måder."

Kan du forestille dig, at I flytter sammen?

"Hvis vi skal flytte sammen, skal det give mening. Det er slet ikke sikkert, at de teoretiske synergi-gevinster, det kunne give, er det værd."

Vil du sætte gang i en udveksling af Best Practise?

"Ja, det er planen. Blot som et eksempel har SBS TV godt fat i annoncemarkedet og mediebureauerne, mens radioerne er længere fremme på online. Der kan vi udveksle.”

Er der udfordringer for dig selv?

"Jeg skal i hvert fald snarest sætte mig nærmere ind i projektet omkring PopFM, og samarbejdet mellem SBS og Berlingske Media."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også