Le Monde er reddet

Ti mio. euro af de ialt 110 mio. euro som Le Monde har kostet sine nye ejere gik omgående til løn og andre hasteudgifter.
MediaWatch

Ti mio. euro af de ialt 110 mio. euro som Le Monde har kostet sine nye ejere gik omgående til løn og andre hasteudgifter.

De tre nye investorer er bankmanden Matthieu Pigasse, Xavier Niel som er kendt fra Frankrigs forløber for internettet Minitel samt Pierre Bergé, der er tidligere partner privat og i forretninger med designeren Yves Saint-Laurent. Det skriver followthemedia.com.

De overtager et selskab som tabte 25 mio. euro i 2009 og har en gæld på cirka 100 mio. euro samt et oplag der er dykket under 300.000 eksemplarer, skriver ft.com.

Trioen er langt fra faldet i præsident Nicolas Sarkozys smag, fordi blandt andre Bergé støttede hans modkandidat ved det seneste præsidentvalg, Segolène Royal.

Sarkozy skulle endda have forsøgt at påvirke, hvem der blev de endelige ejere ved at få gamle venner i det delvist statsejede teleselskab France Telecom til at lægge 50-60 mio. euro oveni det konkurrende købstilbud, for at gøre det mere attraktivt.

Men et overvældende flertal på 90 pct. af journalisterne, der hidtil har været hovedaktionærer i avisen, stemte dog for de tre investorer.

I Frankrig er det langt fra usædvanligt at velbeslåede forretningsfolk køber sig ind i landets hårdt pressede avisbranche.

80 pct. af Socpresse, der blandt andet ejer Le Figaro blev i 2004 købt af Serge Dassault, hvis familie er blevet rig på at producere udstyr til forsvaret. Trods investeringsrådgiveren Edouard de Rothschilds talrige investeringer i dagbladet Libération, er det stadig i voldsomme vanskeligheder.

For tre år siden købte Bernard Arnault, der leder luksusmærkegruppen LVMH erhvervsavisen Les Echos for 230 mio. euro. Dennes konkurrent, La Tribune, købte Alain Weill der står bag flere medieforetagender af Arnault, men Weil har netop kastet håndklædet i ringen og solgt 78 pct. af aktierne til avisens direktør for en euro.

46 pct. af franskmændene læser dagligt en avis, mens næsten 60 pct. læser et magasin ugentligt. Når det gælder danskerne læser 47 pct. dagligt avis, ifølge en undersøgelse af danskernes medieforbrug fra 2009.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også