DR2: Større seerpotentiale tegner sig

DR2's tre nyhedsprogrammer er ikke den brede befolknings kilde til nyheder, men benyttes af en ganske eksklusiv kreds. Det viser en analyse, som Initiative Universal har udført for MediaWatch.

Tidligere på året iværksatte DR2 en indholds- og stilmæssig modernisering af Deadline-programmerne. Målet var ifølge redaktionschef Mette Hybel primært at cementere Deadlines position i tv-nyhedsbilledet som det reelle og markante alternativ til mere strømlinede nyhedsudsendelser.

Per Fanefjord Laursen

DR2's tre nyhedsprogrammer er ikke den brede befolknings kilde til nyheder, men benyttes af en ganske eksklusiv kreds. Det viser en analyse, som Initiative Universal har udført for MediaWatch.

Tidligere på året iværksatte DR2 en indholds- og stilmæssig modernisering af Deadline-programmerne. Målet var ifølge redaktionschef Mette Hybel primært at cementere Deadlines position i tv-nyhedsbilledet som det reelle og markante alternativ til mere strømlinede nyhedsudsendelser.

Ingen nyhedsrudvikling
En ny seerstatus viser, at de nye tiltag ikke har påvirket seerinteressen. Seerudviklingen for Deadline 17.00 har endda været vigende i år. Retningen går ned mod et niveau på 40-60.000 seere.

Deadline 22.30 ligger relativt stabilt i år. Men seertallene svinger voldsomt fra dag til dag - fra langt under 100.000 til op på 170-180.000.

Udenrigsstoffet i DR2 Udland, der ligger i et bedre timeslot kl. 19.30, er i særlig grad tv-nyheder for en udvalgt skare. Seertallet ligger fast i år, men på beskedne på 40-80.000 seere.

DR2 holder fast
DR2's ledelse og medarbejdere kan til gengæld glæde sig over, at hele kanalens position er meget stabil.

DR2 holder en share på 4,7 procent blandt alle seere, eller det samme som foråret 2009 - og generelt samme niveau som de fem foregående år. Det placerer DR2 som en af de mest sete søster- og nichekanaler.

Frasorterer man den yngre del af befolkningen under 35 år, holder DR2 en share på 6 procent.

DR2 synes desuden upåvirket af den aktuelle intensive dækning af VM-fodbold på andre kanaler.

Livsstil brander DR2
En ny seertrend er, at DR2's mest sete programmer nyder stigende seeropbakning, og toptitlerne er fordelt på langt flere forskellige programmer.

Profilprogrammer som 'Bonderøven' og Camilla Plums madprogram præsterer seertal oppe på omkring en halv mio., og det er meget høje tal for en såkaldt nichekanal.

'Spise med Price var i samme høje kategori - så høj, at DR TV's programledelse for nylig mente, at brødrene ville gøre sig bedre på DR1 .

"DR2's spredning i seeropbakning er positiv og indikerer fremtidigt potentiale. Dertil kommer jo, at DR2, sammen med de nye små DR-kanaler, bidrager til at stabilisere DR TV's samlede share på knap 24 procent. Status nu er, at den seneste fem års nedgang i seerandel for DR er stoppet," siger TV Director Jakob Olsen, Initiative Universal.

Han minder om, at DR2 langt fra er 'den hemmelige kanal' mere - den kan modtages af ca. 98 procent - men omvendt er programlinjen ikke så skarpt tegnet, som f.eks. TV 2 profilerer sine kommercielle nichekanaler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også