VM-boom: Dagligt tv-forbrug op på 3,5 time

VM i fodbold er en kæmpe gevinst for tv-mediet, og især for TV 2 og Canal9, lyder den foreløbig status, specifikt om VM. Efter 11 dage med VM fodbold fremstår TV 2 og Canal9 som vinderne, mens DR på trods af et flot seertal til Danmarks kamp kun formår at begrænse det tab, der er set hele året, konkluderer Mediaedge:cia i bureauets nyeste VM status.
Per Fanefjord Laursen

VM i fodbold er en kæmpe gevinst for tv-mediet, og især for TV 2 og Canal9, lyder den foreløbig status, specifikt om VM.

Efter 11 dage med VM fodbold fremstår TV 2 og Canal9 som vinderne, mens DR på trods af et flot seertal til Danmarks kamp kun formår at begrænse det tab, der er set hele året, konkluderer Mediaedge:cia i bureauets nyeste VM status.

Der blev i sidste uge sendt 21 live VM-kampe fordelt på DR1, TV 2 og Canal9, kombineret med lange studieprogrammer, og tv-ugen var således domineret af VM i fodbold.

VM-fodbolden tiltrækker øget tv-sening. Med næsten 3,5 timers sening per dag i gennemsnit ser alle voksne danskere ca. 20 minutter mere tv end samme periode sidste år. Mændene øger dog seningen lidt mere end kvinderne.

Danmarks kamp mod Cameroun lørdag aften blev indtil videre den mest sete kamp, og endda ugens mest sete program. 1.482.000 seere fulgte kampen på DR1, mens ca. 188.000 så kampen på DR HD.

VM sats på hovedkanal giver bonus
TV 2 har rettigheder til at sende 31 af VM-kampene; de 29 af dem er holdt på hovedkanalen, og det giver bonus.

Hovedkanalen reddede sig i sidste uge en fremgang på 2,7 procentpoint i kommerciel seerandel (21-50). TV 2 løftede sig til en share på 47 procent af den kommercielle seertid, og det er hovedkanalens højeste andel siden starten af året.

TV 2s nichekanaler måtte dog samtidig afleverer et halvt share point i forhold til ugen før.

TV 2 hovedkanalen ligger nu markant over sidste års niveau, men er dog fortsat et par procentpoint fra niveauet ved seneste fodboldslutrunde, EM i Tyskland 2008.

Mest set på TV 2 var Danmarks kamp mod Holland tidlig mandag eftermiddag, som ifølge Gallup TV-Meter blev set af 971.000 seere, og formentlig af mange flere på arbejdspladser og storskærme. Ekstra interessant for hovedkanalens VM-satsning er, at de mange aftenkampe med store og små fodboldnationer trækker pæne seertal i omegnen af 700-800.000 seere.

Canal9 bryder alle rekorder
Canal9 nyder også god vind i VMs slipstøm. I sidste uge opnåede den kæmpende tv-station en kommerciel seerandel på 2,5 procent. Det er rekord for Canal9 og næsten en fordobling i forhold til ugen før.

Faktisk var Canal9 i sidste uge på niveau med TV3 Puls og kun en anelse under 6'eren og Discovery Channel. Det var især Brasiliens kamp mod Elfenbenskysten søndag aften, der med 185.000 seere trak Canal9 op.

I alt blev der i den forgangne uge sendt ca. 90 timers VM fodbold på DR1, DR HD, TV 2, Zulu og Canal9, og i gennemsnit så en dansker fire timers VM-fodbold.

Kilde: Mediaedge:cia. Kommerciel målgruppe 21-50 år.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også