DR's store radiopuslespil

DR's største udfordring i kølvandet på medieforliget er at få lagt brikkerne rigtigt i den nye struktur på FM og DAB - programplaner ventes klar til august.
Per Fanefjord Laursen

DR's største udfordring i kølvandet på medieforliget er at få lagt brikkerne rigtigt i den nye struktur på FM og DAB - programplaner ventes klar til august.

DR's bestyrelse besluttede i fredags rammerne for den nye radiostruktur, der skal indføres, når DR afleverer FM4-koncessionen og ikke længere sender P2 på FM. Der er dermed over ét år til, at hele den nye struktur implementeres og radiopuslespillet skal være lagt.

Det står klart, at den klassiske musik, der udgør ca. halvdelen af P2-fladen, som forudset integreres i P1's eftermiddags- og aftenflader, mens der ikke ændres ved P3-formatet, men P4 muligvis overtager visse programelementer fra P2.

Få lyttere i klemme
Det var en dramatisk udvikling, at DR i forliget ikke fik fornyet koncessionsperioden til FM4. Ingen tvivl om det. Forandringerne på FM er dog relativt udramatiske set i helikopterperspektiv. Det var formentlig heller ikke for ingenting, at bestyrelsesformand Michael Christiansen i en kommentar til den nye radiostruktur netop indskød en passant, at de regelmæssige brugere af P2 kun udgør syv-ni pct. af danskerne. Det, formanden mente, var, at det ikke er så frygteligt mange i forhold til den tårnhøje dækning, der er på P3 og ikke mindst P4. DR irriterer med andre ord færrest mulig licensbetalere, når man flytter rundt på programbrikkerne på P1 og P2.

DAB afventer stadig de kommercielle
Mediemarkedet afventer nu en egentlig sendeplan for de tre tilbageværende FM-kanaler og muligvis DAB-kanalerne, som fremlægges til august. Dernæst udrulles P1 og P2 som to 24-timers DAB-kanaler, formentlig i de versioner, der kendes i dag. Det er både et led i den nye radiostruktur, der blev vedtaget fredag, og den generelle omprioritering af DR's DAB-udbud. Porteføljen neddrosles som led i radioforliget fra juni 2009 fra 17 kanaler til ti kanaler med mere originalt indhold.

Det er uklart, hvornår hele den nye DAB-portefølje lanceres, fordi det kædes sammen med, at de kommercielle radioer endelig skal indtage mux2. Det kan og vil de ikke til de omkostninger, det involverer. Og EU skal nu acceptere, at DAB-omkostningerne subsidieres af staten.

DR’s bestyrelsesformand Michael Christiansen lover, at DR’s nye struktur følges op af en fornyet satsning på DAB.

Bestyrelsen har besluttet at afsætte penge til en kampagne over de næste halvandet år for at få flere danskere til at høre digitalradio på DAB. Kampagnen skal gennemføres efter samme opskrift, som med stor succes blev anvendt op til lukningen af det analoge tv-signal i efteråret.

DR’s DAB-engagement synes dermed tilbage på sporet. Ifølge MediaWatchs kilder er DR dog tilbageholdne med at investere i udvikling af sendemuligheder i det tredje DAB mux - mux3 – der skal bruges til DR's regionale radioer og kommercielle regionale/lokale radioer.

DR på slingrekurs
Hos de kommercielle radioers brancheforening ’Radioerne’ er man dog, at DR glider uden om medieforligets ånd og i øvrigt slingrer faretruende i sin DAB-strategi.

”DR ser stort på sine public service forpligtelser i forhold til en række kerneområder og kan ikke helt blive enige med sig selv om, hvorvidt digital radio i Danmark er løsningen eller ej,” siger brancheformand Marianne Bugge, Radioerne, med henvisning til, at DR ifølge hende valgte at kasserere den samlede brancheløsning, der ellers var enighed om for overgangen til DAB, og at DR ved flere lejlighed de sidste tre måneder har tilkendegivet, at DR ikke mere ønsker et stærkt branchesamarbejde på det digitale område i DAB Danmark.

”Derfor finder Radioerne det påfaldende, at de nu lægger alle deres public service æg i DAB-kurven og mener, at de opfylder medieforligets tekst og ånd ved at skære i mængden af klassisk musik, skære i mængden af baggrund og aktualitet blot for at kunne bibeholde deres målgruppeformaterede kanaler, der konkurrerer med de nationale og lokale kommercielle radiostationer og tilbyder indhold som private aktører i stor udstrækning kan give danskerne på kommercielle frekvenser.”



 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også