Bureau: Canal9 bør nå 200.000 VM-seere

Canal9 har foreløbig opnået gode seertal til sine VM-kampe, men i forhold til kanalens penetration bør seeropbakningen kunne vokse endnu mere, vurderer mediabureau.
Per Fanefjord Laursen

Canal9 har foreløbig opnået gode seertal til sine VM-kampe, men i forhold til kanalens penetration bør seeropbakningen kunne vokse endnu mere, vurderer mediabureau.

Canal9 har indtil nu sendt fire VM-kampe og mere end firedoblet sin kommercielle seerandel til 2,2 procentpoint i perioden fredag-mandag. Det betyder, at Canal9 for første gang nogensinde har kunnet overhale TV 2 Sport i seerandel.

Tysklands kamp mod Australien søndag aften blev set af hele 126.000 seere efterfulgt af Argentina-Nigeria med 93.000 seere. De to kampe er de to mest sete programmer på Canal9 nogensinde. Mandagens kamp i Danmarks pulje, Japan-Cameroun, hentede dog kun 86.000 seere.

Tæt på 30 procent
Ifølge Gallup Annual Survey havde den etårige Canal9 i uge 1-13 2010 en penetration på 25,3 procent, og under VM regner Mediaedge:cia med, at penetrationen er steget til op i nærheden af 30 procent.

Set i det lys havde bureauets Broadcast-afdeling dog ventet sig endnu mere af seertallene på Canal9.

"Med stor fokus på VM og på Canal9's VM-kampe i HD skal de slå rekorder på deres VM-kampe. Når TV 2 kan hente over 800.000 seere til sine VM-kampe, bør Canal9 med en penetration på nær 30% kunne nå op i nærheden af de 200.000 seere. I hvert fald til så attraktive kampe, som det har været tilfældet her i weekenden. Det har langt fra været tilfældet. Så på trods af seerrekorder på Canal9, havde vi nok forventet mere. Men lad os se, om ikke Canal9 kan få tallene lidt højere op senere i turneringen," siger Broadcast Researcher Michael Jensen.

Han vil ikke udtale sig om, hvorvidt seerne vælger at se Canal9's kampe på udenlandske kanaler.

Sening eksploderer
TV 2 har ikke overraskende også gavn af lange fodboldtransmissioner med gode seertal. Hovedkanalen TV 2 kunne øge sin kommercielle andel fra ca. 40 procent til 48,5 (fredag til mandag) - de to VM-kampe på TV 2, England-USA og Uruguay-Frankrig, blev begge set af ca. 820.000 seere, mens Danmarks første kamp, trods sendetidspunktet, trak 971.000 seere.

VM i fodbold løftede den samlede tv-sening med 32 procent i forhold til de samme dage ugen før.

Konsekvensen af VM-kampene blev, at TV3 og SBS-kanalerne gik markant tilbage i hele sidste uge. TV3-kanalerne mistede et procentpoint, især som følge af tab på TV3 og TV3+, mens SBS TV tabte 1,5 procentpoint fordelt på alle netværkets fire kanaler.

Carat spår, at tv-markedet tiltrækker 30 mio. kr. mere i juni 2010 i forhold til 2009, hvilket kommer alle tv-kanaler til gode - også dem uden VM. TV 2 melder udsolgt helt til uge 26, oplyser Mikael Ostenfeld, Carat. Væksten skyldes dog også at krisen letter og mediainvesteringerne generelt er stigende.

DR's seertal er ikke tilgængelige endnu.



 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også