Tablets øger brugerbetaling

Tablet-topmøde. Tablets såsom iPad'en har for alvor fået avis- og magasinudgivernes øjne op for, at også digitalt indhold skal koste penge.
MediaWatch

For nylig var medieledere og iagttagere fra hele Europa samlet til et 'topmøde' om tablets og deres betydning for aviserne i Oxford.

Mediejournalisten Marek Miller livebloggede fra konferencen og svarer her på spørgsmål om, hvad medielederne diskuterede. Læs mere her.

Hvad er konklusionerne vedrørende konferencen om tablets?

"Tablets er en stor mulighed for aviserne. Flere og flere udgivere indrømmer, at de har lavet en stor fejltagelse de seneste 15 år ved at distribuere indholdet gratis på nettet. Nu om dage kan vi se, hvor svært det er at bygge en betalingsmur - brugerne er vant til at få indhold gratis, og når udgiverne beslutter at tage penge for det, skaber de plads til, at mindre portaler kan komme ind på markedet med gratis borgerjournalistiske indhold. Gode tablet-applikationer der kan hente indholdet koster penge, mange penge. Men lige fra begyndelsen er brugerne klar over, hvad de skal betale for. Det gør tablets til en ny stor mulighed for udgiverne til at sælge deres indhold."

Hvordan vil de forskellige tablets påvirke for eksempel nyhedssites?

"Tablets vil ikke påvirke nyhedssites særligt meget. Det er i højere grad udgivernes jagt på indtjening, der kommer til det, for eksempel når det gælder betalingsmure. I løbet af INMA's Oxford tablet topmøde understregede Juan Senor fra Innovation Media Consulting, hvor vigtigt det er, at udgiverne har forskellige strategier for hver platform. Indholdet skal været dedikeret til en specifik platform, eksempelvis kan analyser og baggrund være dedikeret til papiravisen, hurtige og gratis nyheder kan være dedikeret avisens website og derudover kan alt indhold man ønsker at sælge komme på en tablet. Det kan både være tekst, billeder eller underholdning."

Hvilke særlige styrker har en tablet, som hverken print, smartphones eller nettet opfylder?

"Mobilitet - det er nemmere at browse på en iPad, end det er at læse den trykte avis. Skærmen er større end på mobiltelefoner, hvilket gør læsningen mere behagelig. Hvis man ser på applikationerne fra Sydney Morning Herald eller New York Times er man ikke i tvivl om, at det er en helt anderledes oplevelse man får på en tablet."

Er det muligt, at de forskellige tablets i højere grad at blive brugt til film og underholdning end til læsning, som mange udgivere håber?

"En undersøgelse fra Innovation Media Consulting viser, at folk primært bruger dem til medieforbrug, mail og surf på nettet. Spil er også oplagt, men det er kun et plus for udgiverne. Hvem siger, at de ikke kan sælge videoer eller spil på tablets? I USA blev der solgt en million iPads den første måned, så udgiverne i Europa kan ikke gå glip af denne chance. De skal have dygtige udviklere ombord, som kan samarbejde tæt med journalisterne om at udvikle nyttige applikationer til læserne."

Organisationen INMA afholder en konference om europæiske nyhedsmedier der blandt andet fokuserer på tablets fra 29. september til 1. oktober 2010 i Krakow, Polen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også