Bureau: 2011-vækst på 5-10 pct.

Krisen ebber ud i 2010 og er afblæst i 2011, men mediebranchen skal ikke budgettere med et nyt vækstboom, advarer bureaugruppe.
Per Fanefjord Laursen

Recessionens negative effekt på mediebranchen letter allerede i 2010, og årets medieomsætning ender sandsynligvis i indeks 100 eller indeks 105 i forhold til 2009.

Sådan lyder prognosen fra CEO Lars Bo Jeppesen, Aegis Media, der i Danmark dækker over bureauerne Carat, Vizeum, iProspect, Suddenly, Promovator, Posterscope og Direct Home.

"2010 indledte med nye fald, men mediemarkedet er vendt markant i de seneste måneder, og det holder året ud," siger han, med henvisning til gode regnskaber i USA, der sætter gang i de økonomiske hjul.

Tilbage på 2007 niveau
Krisestormen er altså ved at løje af, vurderer bureauet, der tror på en beskeden vækst i annonceomsætningen i 2011 på 5-10 procent.

"Vi får vækst i 2011, men væksten vil kun bringe branchens omsætning tilbage på 2007-niveau. Så jeg vil fraråde medierne at begå den fejl at budgettere med fornyet opblomstring og de høje væksttater, som vi så årene før," siger Lars Bo Jeppesen.

Europa ikke vækstcenter
Aegis-direktøren nedtoner branchens forventninger, fordi verden efter krisen ser anderledes ud for medierne - og for alle samfund i den vestlige verden.

"På den anden side af krisen står mediebranchen med den større globale udfordring, som alle vestlige samfund skal tage bestik af,at Kina og alle de andre BRIC-lande vil have deres del af kagen," siger han.

"Det er ganske enkelt ikke i vores del af verden, at hjulene ruller. Væksten sker andre steder. I Europa står vi til at tabe økonomisk styrke, og presset på investeringer, nye virksomheder, jobs, m.m. tager til. Derfor kan jeg umuligt få øje på et nyt vækstboom i den danske økonomi, der skulle kickstarte store annonceinvesteringer i årene frem," siger han og erkender, at mediabureauerne er i samme båd som medierne.

Avisannoncer stadig passe
Kigger man på de enkelte mediekategorier mener bureaet, at tv-mediet uden de store problemer vil genvinde sin omsætning efter krisen. Omvendt skal dagbladene ikke regne med, at de vender tilbage til, hvor de var i 2006-2007.

"Dagbladenes situation er helt speciel. De vender ikke tilbage til livet før krisen, for deres nedadgående spiral og grundlæggende problemer eskalerede på grund af opbremsningen i økonomien og faldet i media spend. Blød vækst for mediebranchen ændrer ikke ved, at helsidesannoncen, der er dyr og besværlig at producere, ikke er en særlig attraktiv løsning i en digital realtime verden, hvor flere og flere digitale medier dukker op."



 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også