MediaWatch

CSR-fond vil sælge nyheder

Det uafhængige analysecenter DanWatch satser nu på at sælge undersøgende journalistik til de store medier.

Det uafhængige analysecenter DanWatch satser nu på at sælge undersøgende journalistik til de store medier.

Det uafhængige analysecenter DanWatch satser nu på at sælge undersøgende journalistik til de store medier.

Organisationen, der betegner sig selv som en ”journalistisk vagthund”, laver analyser med et erklæret mål om at fremme ansvarlig produktion.

Indtil nu har arbejdet dog primært været baseret på fondsmidler, men håbet er, at organisationens knowhow også kan omsættes til færdige nyhedsprodukter, som medierne ønsker at købe, siger sekretariatschef i DanWatch, Anne Skjerning.

Det vil være journalistik på en ny måde, der rager dybere, end de store medier har mulighed for, siger hun:

”Vores virke har hele tiden været baseret på, at vi laver dybdegående journalistik. Det nye er, at vi gerne vil markedsføre os som en organisation, der kan levere journalistisk indhold om forbrug og etik til de store medier. Derfor går vi nu målrettet ud og søger en journalist med salgserfaring, der kan sælge vores historier til medierne”.

Kan lave undersøgende journalistik billigere DanWatch har derfor slået et stillingsopslag, hvor de søger en journalist, der kan sælge DanWatchs historier til medier og organisationer og koordinere arbejdet i analyseafdelingen, som pt. består af to personer. Journalisten skal desuden kunne udvikle nye produkter og koncepter, samt ”skræddersy analyser”.

Er det noget, medierne selv efterspørger?

”Jeg tror ikke, at det vil lykkes fra den ene dag til den anden. Men vi har allerede i et stykke tid solgt analyser til bl.a. DR og mindre medier, så vi ved, at der er et marked. Det unikke ved DanWatch er, at vi laver en masse research, som er finansieret af fondsmidler. Den viden, vi har opbygget indtil nu, kan vi lave konkrete kommercielle produkter af. Vi kan derfor levere indholdet billigere, end hvis et stort medie selv skulle lave undersøgelser af det, vi specialiserer os i,” siger Anne Skjerning.

Analysecenteret har i en årrække holdt et skarpt øje med, om danske virksomheder overholder såkaldte CSR-standarder (Corporate Social Responsibity), dvs. virksomhedens sociale ansvar i forhold til internationale investeringer og produktion. Formålet har været at sætte fokus på CSR-ansvaret i det samlede mediebillede og bringe problematiske sager til offentlighedens kendskab.

DanWatch dokumenterede i oktober 2007, at mange pensionskasser og investeringsforeninger har aktier i olieselskaber som samarbejder med det Burmesiske militærdiktatur. Herefter valgte ATP og en række pensionskasser at sælge samtlige aktier i de pågældende selskaber.
 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs