Politisk opbakning til online medier

Venstre og Socialdemokraterne vil i efteråret diskutere støtteordninger til rene netaviser.
Per Fanefjord Laursen

Venstre og Socialdemokraterne er enige om, at støttepuljen til trykte medier fremover også skal kunne søges af rene online medier.

Det kunne være eksempelvis Altinget.dk eller nyhedssitet 180grader.dk.

Partiernes udmeldinger er optakt til næste fase af medieforhandlingerne, hvor politikerne på baggrund af et regeringsudpil i sensommeren, skal forhandle nye modeller for dagbladsstøtten i efteråret, som en del af finansloven.

"Fritstående internetmedier skal også kunne støttes. Så undgår vi det meget skæve konkurrenceforhold, vi har i dag, hvor aviserne får støtte, mens enkeltstående internetmedier ikke får noget. Det er vi nødt til at forholde os til nu, hvor dagbladene ikke bare er aviser, men mediehuse med nyhedsportaler på nettet«, siger Venstres medieordfører, Ellen Trane Nørby til politiken.dk.

Socialdemokraternes Mogens Jensen er på linje. Han mener, at støtten bør afspejle hele mediebilledet og ikke kun holde fast i de gamle strukturer, hvor dagbladene var alene på markedet.

Sidste år landede pulje-støtten til trykte medier på 400 millioner kroner, plus cirka 20 millioner kroner i projektstøtte fra Dagbladsnævnet.

FDIM: Godt nyt
Det er netop, hvad Foreningen for Danske Internet Medier, FDIM, der repræsenterer 140 danske virksomheder, har håbet på. FDIM har vel flere lejligheder kritiseret, at politikerne indgik et traditionelt medieforlig - om de gamle medier, fremfor at inddrage online-medier.

Andre har kritiseret, at hele temaet om en moderniseret mediestøtte ikke blev inkluderet i det netop indgåede forlig om radio og tv.

Jakob Linaa Jensen, der forsker i netmedier ved Aarhus Universitet, er ikke overrasket over at politikerne er et par skridt bagud.

"De fleste politikere har ikke været opmærksomme på onlinemedier. Det er et problem, at der ikke er politisk fokus på det – måske fordi politikere er pressede, og udviklingen går så hurtigt, at de ikke har tid til at sætte sig ind i det sidste nye. Det kræver et meget stort overblik at sætte sig ind i medieudviklingen i disse år", siger Jakob Linaa Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også