FM4 udbud bekymrer kommercielle kanaler

Det er konkurrenceforvridende at give penge til endnu en popkanal, lyder det fra de kommercielle radiokanaler. Først var det P1, der var den primære konkurrent for regeringens nye radiokanal. Nu fremgår det imidlertid af medieforliget, at den nye kanal også skal have en bred musikprofil. Derfor har Per Stig Møller flere gange henvist til den norske P4, som et eksempel på, at det kan lade sig gøre at kombinere P1’s dyder, som nyheds- og aktualitetsstof, med f.eks. populærmusik.
Christian Grunert Pedersen

Det er konkurrenceforvridende at give penge til endnu en popkanal, lyder det fra de kommercielle radiokanaler.

Først var det P1, der var den primære konkurrent for regeringens nye radiokanal. Nu fremgår det imidlertid af medieforliget, at den nye kanal også skal have en bred musikprofil. Derfor har Per Stig Møller flere gange henvist til den norske P4, som et eksempel på, at det kan lade sig gøre at kombinere P1’s dyder, som nyheds- og aktualitetsstof, med f.eks. populærmusik.

Det får nu de kommercielle radiostationer til at ryste gevaldigt i bukserne.

Frederik Meyer, der er adm. direktør i SBS Radio og øverstkommanderende for The Voice og Nova FM, siger til Berlingske.dk, at det vil være konkurrenceforvridende, hvis den nye kanal får 100 mio. kroner for at spille popmusik, mens hans egne kanaler omvendt skal betale 23 mio. kroner for at spille musik.

Under alle omstændigheder vil situationen blive værre for de kommercielle spillere, siger den adm. direktør i Radio 100 FM, Jim Receveau, til Berlingske. Han mener, at en delvis reklamefinansiering kunne være med til at løfte markedet, mens en licensfinansieret kanal i den omtalte form omvendt vil medføre mere unfair konkurrence.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også