Debat: CNN's storhed – og fald?

CNN fejrer i dag 30 års fødselsdag - for første gang udfordret på seertallene. Det rejser spørgsmålet, hvordan vi gør kvalitetsjournalistik moderne igen, skriver Lisbeth Knudsen.
Lisbeth Knudsen

Det startede den 1. juni for 30 år siden.

Nu er 24 timers nyhedskanaler en gammel historie og tilmed ikke engang længere de hurtigste med nyhederne. Dengang så CNN - med det fulde navn Cable News Network - med udgangspunkt i Atlanta i staten Georgia et særsyn. I dag i disse always-on-tider, disse twitter-tider og tider med liveblogging, sms-varslinger og mobilnyheder kan det lyde mærkeligt, at en tv-kanal skulle få så stor en betydning for nyhedsbilledet, men det gjorde den. Den indvarslede en ny æra for tv-journalistikken til stede her og nu i verdens brændpunkter og forbandt os til store begivenheder rundt omkring i verden med en hurtig og imponerende journalistisk kapacitet. Det blev starten på nyheder til alle fra den globale landsby.

'Breaking news' breakede
”Breaking news”-fænomenet antændte som en steppebrand i forhold til andre helt almindelige tv-kanaler. Stort og småt blev ”breaking news” bare det var nu og her. På det tidspunkt for 30 år siden fik de fleste mennesker stadig deres nyheder fra aviserne, fra radioen eller fra de faste store nyhedsudsendelser på tv om aftenen. CNN pulveriserede det faste tv-nyhedstidspunkt og sendte nyheder hele tiden, og lige når det skete. Dengang sendte CNN til 1,7 millioner husstande i USA. Nu sender CNN International til 220 millioner husstande over hele verden i regionale variationer og CNN online, og CNN Mobile er med til at forstærke den internationale position.

Der var mange skeptikere fra starten af CNN’s levetid. CNN’s første markante ”breaking news”-dækning blev Challenger rumfærge-katastrofen i 1986 og siden fulgte dækningen af den første Golfkrig i 1991 og senere alle verdens store begivenheder i en lang perlerække. CNN-måden at præsentere historier på og sende historier fra krige og katastrofer med satellittelefoner og direkte omstillinger smittede til tv-værter og stationer over hele verden.

Udfordret på hjemmebanen
Nu er CNN på hjemmebane i USA hårdt udfordret på både seertal og loyalitet. For første gang var CNN nødt til at skære i sin bemanding og dækning i 2009. I kampen mod Fox-tv har CNN med sin traditionelle journalistiske integritet og forudsætning om afbalancerede interviews og programmer tabt både i seertal og i økonomi. Særligt de 25-54 årige har forladt CNN til fordel for Fox og MSNBC med mere ideologiske talkshow-værter og aggressive, holdningsbaserede interviews og nyhedsindslag.

Selv om CNN tørt konstaterer, at Fox er i en anden branche, og den amerikanske præsidents kommunikationschef har kaldt Fox en forlænget arm af det republikanske parti, så ændrer det ikke på det stemningsskift, vi ser. De amerikanske seere vælger i stigende omfang nyhederne fra og søger efter udsendelser og værter, som kan bekræfte deres egne holdninger og fordomme, og hvor de kan få luft for deres frustrationer. Læg det sammen med, at vi ser en stigning i antallet af stærke markante meningsbloggere på nettet, som tager konkurrencen op med store nyhedsorganisationers websites om opmærksomhed, indtjening og trafik. Mens politikerne måske før frygtede den kritiske, kulegravende journalistik og de ægte tv-billeder, så er det nu de hårdtslående talkshow-værter, smædekampagner og sladder-websites, som er de farligste.

Gør kvalitetsjournalistik moderne
Er medieforbrugerne tjent med, at den afbalancerede interviewform, den uafhængige, troværdige, kritiske journalistik, den ansvarlige journalistik, der understøtter en fri og åben demokratisk debat, får baghjul af politiske mediemaskiner, sladderpresse og fribyttere med de skarpe smarte provokationer? Hvordan er det kommet der til, at klassisk nyhedsformidling er på retur og forsimplingen af verden og virkeligheden i små holdningsuniverser er trådt ind? CNN satte stikkontakten i til moderne nyhedsformidling i 1980. Vi har nu en mangfoldighed af muligheder for at følge nyhederne hvert sekund og på de forskellige digitale platforme, vi vælger at anvende. Teknologien bringer nye muligheder hver eneste dag. Nu mangler vi en diskussion om, hvordan uafhængig og gerne underholdende, kritisk og vedkommende kvalitetsjournalistik kan blive moderne igen.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også