CBS-lektor: Forlig løfter mediemarked

"En klar forbedring". Lektor på CBS Søren Sandfeld Jakobsen hilser den øgede konkurrence, medieforliget baner vej for, velkommen.
Tine Brødegaard Hansen,Per Fanefjord Laursen

Medieforliget er grundlæggende godt nyt for den kommercielle mediesektor, mener lektor Phd. Søren Sandfeld Jakobsen, Copenhagen Business School, der noterer sig flere konkrete tiltag, der giver luft under vingerne til den kommercielle sektor.

"Det nye forlig er en klar forbedring af den samlede konkurrence på tv-markedet, og vilkårene for de kommercielle aktører," siger Søren Sandfeld Jakobsen.

"De vigtigste konsekvenser er, at de kommercielle aktører, herunder TV 2, får bedre muligheder for at konkurrere med DR. DR skal - groft sagt - holde sig til "klassisk" public service - med vægten på oplysning og "lødig" underholdning og kun udbyde nye tjenester på de nye medier, hvis der kan dokumenteres en klar public service-begrundelse," siger Søren Sandfeld Jakobsen.

Han hæfter sig også ved, at de kommercielle aktører får mulighed for at få andel i flere public service-midler, og de får en ny radiostation at byde ind på.

TV 2 får en ekstra mulighed for at rette op på den skrantende økonomi gennem indtægter fra produktplacering på lige fod med de "udenlandske" konkurrenter som f.eks. TV3. Det er en klar styrkelse af konkurrencen og den kommercielle del af markedet, lyder tolkningen fra CBS.

Endelig er det ifølge Søren Sandfeld Jakobsen godt nyt for markedet, at andelen af filmmidler, der kanaliseres igennem public service-institutionerne, begrænses. Den ordning har ikke vist sig hensigtsmæssig for filmmarkedet, siger han.

Ulogisk konstruktion
På Århus Universitet er medieforsker Per Jauert, der har speciale i radio, noget mere skeptisk. Forliget er ifølge ham teoretisk borgerlig ideologi - gennemsyret af regeringens ambition om at svække DR, samtidig med at der indføres yderligere detailstyring af DR-produktioner med vægt på traditionelt, dansk nationalt kulturstof.

Per Jauert undrer sig især over en "manglende logik" i en af medieaftalens største overskrifter - lanceringen af en ny radiokanal for licenspenge.

"Først blev den meldt ud som en musikalsk blandingskanal med P1-indhold - i den endelige aftale med en profil a la norsk P4," siger han og uddyber:

"Det skruer radiolandskabet tilbage til tiden før 2001 og vil få mærkbare konsekvenser for DR's muligheder for at arbejde med klart formaterede kanalprofiler, da forpligtelsen til at bringe klassisk musik og kulturstof stadig er gældende."

Han savner initiativer, der kunne styrke udviklingen af en markedsbaseret, kommerciel radiosektor i Danmark - noget der hidtil har haft høj prioritet i regeringens mediepolitik - og i Venstres mediepolitiske udspil for nogle få måneder siden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også